„Magánvevőink olyan magánszemélyek, családok, akiknek napi használatra kell az autó, de náluk is tetten érhető, hogy a flottavásárlók körében már jól ismert TCO (Total Cost of Ownership)-mérőszám szerint keresnek autót” – írta a Világgazdaságnak küldött levelében a Magyar Suzuki Zrt., amely 2022-ben a 70 százalékos piaci átlagnál kisebb arányban értékesített cégeknek. Az itthon regisztrált Suzukiknak ugyanis tavaly „csak” a fele került flottaállományba, azaz 50 százalékban magánfogyasztóknak adtak el.

A Suzuki uralta itthon a személyautó-piacot tavaly. Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A TCO-mutató arra szolgál, hogy a hosszú távú működés során keletkezett kiadások mérhetők, összehasonlíthatók legyenek, miközCikkekben az elemzés feltár olyan lehetőségeket, amelyekkel javítható a hatékonyság. A vizsgálat – kocsik esetében – többek között olyan elemekre összpontosít, mint az amortizáció, az üzemanyag-, a karbantartási, javítási és adminisztrációs költség, vagy a biztosítás, a baleset, illetve a csereautó. Röviden: megmutatja, hogy várhatóan mennyit kell a járművünkre költeni a jövőben.

A TCO-kalkulációra specializálódott egyes szolgáltatók szerint már viszonylag rövid idő, öt-hat év alatt is legalább 1 millió forintot spórolhatunk meg azzal, ha nem a szívünkre hallgatva, hanem a mérőszámot figyelembe véve választunk. 

„Valóban látszik egy olyan piaci trend, miszerint csökken a magánfogyasztói vásárlások száma, ugyanakkor azt is látjuk, hogy a vevők egyre tudatosabbak” – folytatja a Magyar Suzuki, hozzátéve, náluk a jó ár-érték arány, a lehető legalacsonyabb szervizköltség, és az ehhez kapcsolódó magas műszaki minőség alapján döntenek az emberek. 

A japán márka magyarországi képviselete 13 859 regisztrált személygépkocsival, 12,43 százalékos részesedéssel uralta a hazai személyautó-piacot tavaly, két modellje, a 7,44 millió forinttól kapható Vitara és a 7,95 milliós S-Cross ráadásul különösen jó évet futott.

A legégetőbb kérdés a Magyar Suzukinál is, hogy megismételhetők-e ezek a sikerek, miután a lakosság vásárlóereje az utóbbi időben jelentősen gyengült, míg a 18 százalékos kamat gyakorlatilag ellehetetlenítette a finanszírozást. 

Lejtőn lefelé: tovább zsugorodik az újautó-piac itthon, eltűnnek a magánvevők

A legoptimistább forgatókönyv szerint a rezsiszámlák kifizetését követően, tavasszal térhetnek vissza az autókereskedésekbe a magyarok.

Ebben az ínséges időkben különösen megnő a TCO szerepe, noha elsőre a számítási rendszere bonyolultnak tűnhet. A vevőknek mindenesetre azt is szem előtt kell tartaniuk, hogy a legalacsonyabb vételár nem feltétlenül jelenti a legolcsóbb megoldást...