Az új év első hónapjában 8040 személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, 274 darabbal kevesebbet, mint 2023 januárjában, ami 3,3 százalékos visszaesésnek felel meg – derül ki a Data House adatbázisából. Decemberben 7989 új gépkocsi kapott rendszámot itthon, vagyis minimális, csupán 51 darabos bővülést regisztráltak a piacon. Tendenciáról ugyan még korai lenne beszélni, de a mostani adat megfelel a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) várakozásainak, amely százezer körüli éves forgalommal és a haszonjárműveknél is a tavalyi évhez hasonló értékesítéssel számol.
Melyik volt a legkedveltebb autómárka januárban Magyarországon?
Csupán egy márkának, a Toyotának sikerült átlépnie januárban az ezerdarabos volument (1141), igaz, a Suzuki is közel járt hozzá (932), míg a képzeletbeli dobogó legalsó fokához a Skodának 880-as eredmény kellett.
Érdekesség, hogy a tavaly rekordot döntő Toyotánál továbbra is annyira csekély az elektromosautó-értékesítés, hogy inkább a belsőégésű motorok gyártására helyezi a hangsúlyt. A japán márka éppen ezért erőteljes modelloffenzívába kezdett: az idei év során 14 új vagy felfrissített modellt vezet be. 2022-ben 17 300 darab Toyotát adtak el nálunk, ami 14,6 százalékos növekedés és 13,5 százalékos piaci részesedés.
A bronzérmes Skoda eladásai közben szárnyalnak: az egy évvel ezelőtti 468-as darabszámhoz képest a mostani 880-as több mint 88 százalékos gyarapodást jelent neki.
A flottaautó-bajnok nyerte az autómodellek közötti versenyt
A típusok közötti versenyben az elmúlt évben sokáig éllovas, a záráskor mégis a második helyre csúszó Skoda Octavia (532 darab) végzett az élen, megelőzve a Suzuki két zászlóshajó modelljét, az S-Crosst (452) és a Vitarát (403). Beszédes adat, hogy
csak Octaviából többet adtak el itthon januárban, mint az összes többi Volkswagenből (527).
A képet azonban árnyalhatja, hogy a flottaautó-bajnok tavaly is a régi megrendelések miatt teljesített kiemelkedően, ráadásul január és október között még 260 autóval állt jobban a Suzukinál, mégis kikapott tőle (és a Toyotától) az összetett rangsorban és végül harmadik lett.
A Skoda még 2019 novemberében mutatta be a jelenlegi, negyedik generációs Octaviáját, amelyből februárban érkezik meg a ráncfelvarrott verzió. A Hvg.hu szerint a hatfokozatú kézi, illetve hétfokozatú dupla kuplungos, automata váltóval szerelt megújult példány sorozatgyártása előreláthatólag a második negyedévben kezdődik meg.
Ahogy azt a Világgazdaság is megírta, erős, 13,9 százalékos növekedéssel zárta az újautó-piaca a 2023-as évet, amely ismét átlépte a 10 milliós lélektani határt: a közösség határain belül összesen 1 547 717 darab új járműre szereltek rendszámot. Valamennyi tagállamban nőttek az eladások, egyedül Magyarország lógott ki a sorból a maga 3,9 százalékos éves visszaesésével, amely így utolsó lett az Európai Személyautó-gyártók Szövetségének (ACEA) listáján.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete azonban úgy véli, hogy
- a csökkenő kamatok és
- a javuló gazdasági környezet támogathatja a magyar újautó-piac idei növekedését.