Munkába, iskolába, rádiót hallgatva – így használják autójukat a magyarok
A magyar autósok 43 százaléka munkába vagy iskolába járásra használja járművét, valamivel több mint ötöde pedig főként a bevásárlásoknál veszi hasznát – derült ki a Chery Group megbízásából készült felmérésből, mely az autóvezetési szokásokat vizsgálta.

A két nemet vizsgálva azonban jókora eltéréseket láthatunk. Míg a férfiak 46 százaléka jelölte meg a munkába és iskolába járást elsődleges felhasználási célként, addig a nőknek csak 39 százaléka nyilatkozott így. A hölgyek 26 százaléka jelezte ugyanakkor, hogy elsősorban vásárláskor használja az autót, míg a férfiak esetében csak 18 százalék volt azok aránya, akik ezt válaszolták. A gépjárművet kiugróan magas arányban használják munkába és iskolába járásra a községekben élők, az ebbe a csoportba tartozók 51 százalékánál ez a jármű elsődleges funkciója.
A felmérés alapján a teljes 16–59 éves népesség negyede vezet mindennap autót, további 15 százalék pedig hetente több alkalommal ül volán mögé. A mindennapos vezetés különösen a férfiak (32 százalék) és a diplomások (31 százalék) körében magasabb az átlagnál. A válaszadók több mint harmada jelezte, hogy soha nem vezet.

A leggyakoribb időtöltés autózás közben a rádiózás (39 százalék) és a saját lejátszási lista hallgatása (33 százalék). Ez utóbbi tevékenység a fiatalabb autósokra a legjellemzőbb, az ő körükben a válaszadók fele jelölte meg ezt az opciót. Az autósok tizede hallgat podcastet, ez a lehetőség egyébként a férfiak körében jóval népszerűbb (14 százalék), mint a hölgyeknél (4 százalék). A megkérdezettek 11 százaléka jelezte, hogy autózás közben csak a vezetésre összpontosít, semmi mással nem foglalkozik.
Ettől lesz komfortos egy autó a magyaroknak
Ha már autóba ülnek, természetesen szeretnek komfortosan utazni a magyarok. A két legfontosabb kényelmi szempont a kutatás során megkérdezettek számára a belső kialakítás (37 százalék) és a kezelőszerverek könnyen elérhető, logikus elhelyezése (34 százalék). A kényelmes belső kialakítás különösen a 40–49 éves korosztály számára döntő, 42 százalékuk emelte ki ezt a szempontot. Az intelligens vezetőtámogató rendszerek a válaszadók valamivel több, mint egytizedének számítanak fontos kényelmi tényezőnek. Ugyanakkor az 50–59 évesek 16 százaléka, míg a legfeljebb 8 általánost végzettek több mint egyötöde számára ezek kiemelten fontosak a komfortos vezetési élményhez.
A vezetéstámogató rendszereknek alapvetően pozitív a megítélésük a magyarok körében, a válaszadók abszolút többsége (52 százalék) minden olyan eszközt támogat, amely biztonságosabbá teszi a vezetést. Egyedül a megyei jogú városokban mérsékeltebb a lelkesedés, az ott élő autósok közel harmada szerint az autó dolga a figyelmeztetés, de a vezetőé kell hogy legyen a végső döntés. A teljes népességet vizsgálva 21 százalék gondolkodik így. Mindössze 4 százalék azok aránya, akik nem szeretik ezeket a rendszereket, további 6 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy nem ismeri ezt a technológiát.

Figyelnek a szervizelésre az autósok
A Chery Group kutatása alapján az autóvezetők többsége
- évente egyszer (33 százalék),
- vagy félévente (22 százalék)
szervizeli az autóját, vagyis összességében 55 százalék azok aránya, akik évente legalább egyszer felkeresnek járművükkel egy szervizt. A férfiak és a diplomások körében jellemzően gyakoribb a szervizelés: 63, illetve 68 százalékuk viszi legalább évente szervizbe járművét. Viszonylag sokan vannak azok, akik csak akkor mennek szervizbe, ha már nagyon fontos, a válaszadók 14 százaléka jelezte ezt.