Tágas, hétüléses, összkerékhajtású, praktikus, sokoldalú, családcentrikus, nem utolsósorban pedig prémiumkategóriás felszereltségű – ilyen és ehhez hasonló jelzőkkel illette a Build Your Dreams (BYD) az immár Magyarországon is kapható hétüléses elektromos autóját, a Tangot. A Szegeden óriásüzemet építő kínai gyártó SUV-jének hajtásláncában két villanymotor dolgozik (elöl egy 180 kilowattos, hátul pedig egy 200 kilowattos) együtt az akár 170 kilowatt teljesítményű, egyenáramú gyorstöltés felvételére is képes Blade akkumulátorral, így a hatótávolság papíron az 530 kilométert is elérheti (WLTP vegyes). Gyorstöltés esetén kicsivel több mint háromnegyed óra kell, hogy 10-ről 80 százalékra ugorjon fel a mutató.
Bár a Tang tervezői a karcsú, aerodinamikus orrkialakítással optimalizálni kívánták a légáramlást, egyben futurisztikus eleganciát is szerettek volna sugallani, első blikkre a külső dizájnból hiányzik a wow faktor – ezt inkább meghagyták belülre. A sárkányarc-formanyelv ugyan felismerhető a szakavatott szemek számára, de mégsem domináns, legalábbis nem abban a formában, mely alapján olyannyira egyértelműen „ötvözné a történelmi keleti elemeket a látványos nyugati részletekkel”.
Szó se róla, az alapáras integrált tetőlécek dinamikussá teszik az egyébként is tetszetős oldalnézetet, de
az üt igazán nagyot, ahogy a hátsó fények térbeli formái keresztülhúzódnak a kocsi teljes szélességén, majd az oldalakra is ráfordulnak.
Sötétben jellegzetes és nagyon – nincs rá jobb szó – cool a 4970 milliméter hosszú, 1955 milliméter széles és 1745 milliméter magas Tang.
Az Alfa Romeo, Audi, Lamborghini és Seat egykori német formatervezője, Wolfgang Egger által irányított nemzetközi szakembergárda precizitásra, igényességre való törekvése – ahogy azt korábban említettük – elsősorban a belső térben jelenik meg, ahová az ajtó által eltakart küszöbön keresztül jutunk. A méreteit jól szemlélteti, hogy ebbe az SUV-ba nem csak úgy beszállunk, hanem inkább be-, pontosabban fellépünk. Rögtön konstatálhatjuk, hogy igen,
mindegyiknél többet időzik a szemünk.
A szín – a barna nappabőr – telitalálat, az első ülésekhez pedig alapáron jár az elektromos állítás, a szellőzés és fűtés mellett a masszázsfunkció is.
Nincs is jobb annál, amikor ahelyett, hogy idegeskednénk, csak hátradőlünk a dugóban, és átadjuk magunkat… az autónknak. Pedig az ülések nem süllyeszthetők nagyon mélyre, 190 centiméter fölött ráadásul kissé nehézkes a beszállás, de a volán mögött ülve ebből már semmit sem érzünk.
Ízlése válogatja, de a zongoralakkal bevont váltókonzol kifejezetten tetszetősre sikerült a véleményünk szerint, főleg esti, éjszakai vezetésnél, bár azt nehéz megjósolni, hogy lesz-e bárki, aki kipróbálja a 31-féle színben beállítható hangulatvilágítás mindegyikét. Érdekes, hogy amíg bent ekkora a paletta, addig kint jóval limitáltabb: csupán fekete, fehér és szürke színekben rendelhető a Tang.
A BYD-re alapvetően jellemző, hogy nemcsak igényli, de fel is használja a fogyasztói visszajelzéseket: az alapfelszereléshez tartozó nagy méretű, elektromos mozgatású árnyékoló kiküszöböli a Seal egyik problémáját, az üveg panorámatetőn keresztül tehát már nem tűz be a nap.
Szintén alapáras a légtisztító rendszerek egész sora, köztük a PM 2,5 utastéri szűrővel, az integrált tisztítóval, a negatív iongenerátorral és az aktív illatrendszerrel, melyek a gyártó szerint minden körülmények között pollenmentes, friss, tiszta környezetet garantálnak. A tesztidőszakban kifejezetten csípős hideg volt, és az volt a benyomásunk, hogy a több mint 2,6 tonnás gépjárművet nem olyan könnyű belülről felfűteni. Beletelt egy kis időbe, mire a 28-30 fokra feltekert fűtés ellenére helyreállt a hőérzetünk. Itt jegyezzük meg azt is, hogy jár a piros pont a kínaiaknak, amiért hőszivattyú is került ebbe a hétüléses kocsiba, ezáltal ugyanis átlagosan 10 százalékkal nőhet a hatótáv.
A menet- és szélzaj kiiktatásában egyre jobb a BYD, és ez a Tangra is igaz, bár az indulást követő gyalogosfigyelmeztető ismétlődő dallamát hallva az ember egyből a hiba forrását kezdi keresni. De ez már csak ilyen,
az önvezetés második szintjére képes jármű nem véletlenül kapott öt csillagot (elsősorban a 32 biztonsági és vezetést segítő funkciója miatt) az EuroNCAP-teszten.
A vezető négy menetmód közül választhat, ezek a következők:
Mindegyikhez egyedi menetdinamikai és teljesítményleadási karakterisztika tartozik.
A 2600 kilogrammot meghaladó tömeget kiválóan ellensúlyozza a 700 newtonméteres forgatónyomatéki csúcs, így az 517 lőerős Tang tényleg rászolgál a nálunk ráaggatott becenevére (Bitang), és mindössze 4,9 másodperc alatt képes álló helyzetből 100 kilométer per órás sebességre gyorsítani, a vége pedig 190 kilométer per óra.
Az már a bónuszkategóriába tartozik, hogy ez az elektromos családi SUV akár 1500 kilogrammos utánfutót is vontathat.
A Tang esetében hihetetlenül odafigyeltek a biztonságra: 8 ultrahangos és 5 milliméteres hullámhosszú radar, 4 körbelátó, 1 nagy felbontású, a szélvédő mögé épített kamera „vigyáz ránk”, ennek köszönhetően a rendszer érzékeli többek között a közúti táblákat, forgalmat, sávokat, és figyelmeztet a veszélyforrásokra az ajtónyitásnál is. Egy biztos, ezt az autó is ki kell tapasztalni, leginkább a mintegy 12 méteres (11,8) fordulóköre miatt. Segítségünkre ebben a kiváló felbontású 360 fokos kamera lehet, melynek képe vezetés közben, akár nagy sebességnél is megjeleníthető, de azért a manőverezéseket, parkolásokat nem fogja elvégezni helyettünk. A sofőr éberségét figyelő szenzorokon van még mit dolgozni, főleg, amikor folyamatosan pihenést, kávézást javasolnak, miközben a sofőr csak a fejét mozgatja, nem pedig a telefonját nézegeti, nyomkodja.
Azt a gyártóktól tudjuk, hogy az úgynevezett MacPherson szerkezetet kapta a kocsi első, illetve a hátsó multilink felfüggesztése, így nagy benne a könnyűfém ötvözetek aránya. Szerintük hatásosan csökkenti a rugózatlan tömeget, és ezzel javítja a lengéskényelmi jellemzőket, ugyanakkor a futómű teljes működését a BYD DiSus-C elnevezésű lengéscsillapítás-szabályozó rendszere irányítja. A valóságban a futómű tényleg puha felfüggesztésű, de nem tökéletes, bár az utca embere valószínűleg keveset érez ebből. Az alapárba tartozik egyébként a 21 colos Michelin Pilot Sport gumiabroncsszett is.
A Tang fogyasztása 100 kilométeren meghaladja a 22 kilowattórás értéket, de egy töltéssel így is elérhető legalább 480 kilométeres hatótáv, városban pedig még ennél is több. Az autó a márka saját e-Platform 3.0 padlólemezére épül, ami már az említett Seal alapjait is adta.
Az egyértelműen gyermekek számára kialakított harmadik sor ülései egyenként a padlóba hajthatók, a középső sorban található helyek pedig 60:40 arányban előrebillenthetők. Ezzel a kialakítással a csomagtartó mérete a 235 literes minimumról az 1655 literes maximumra ugorhat. A sok adat közül kiemelkedik, hogy
ötüléses felállásban a csomagtér – plafonig pakolva – 940 liternyi holmit képes elnyelni.
Ugyanakkor aki a fedélzeti rendszerel venné meg a Tangot, annak érdemes tudni, hogy az Intelligent Cockpitnek köszönhetően a jól megszokott „Hi BYD” paranccsal aktiválható a digitális asszisztens, amelyen keresztül a légkondicionáló működésétől a menetmódokon keresztül egészen a zenelejátszási listákig sok minden kezelhető.
Van fedélzeti 4G-kapcsolat, felhőszolgáltatás, Spotify, az integrált applikációk között pedig megtalálható a család kedvence, a karaoke is. A tervezőket dicséri az is, hogy a második sor utasai LCD-panelen keresztül szabályozhatják a légkondicionáló beállításait.
Ahogy azt korábban már többször leírtuk, majd a piac dönti el, hogy mit reagál az árra.
A nálunk kapható Flagship-verzió listaára mindenesetre 29 520 000 forint, mely bevezetésként 25 400 000, és ebből akár 4 millió forint is lejöhet a hazai cégeknek az állami támogatások révén (21 400 000 forint).
A versenytársak jelenlegi ajánlatait figyelembe véve a Tanggal semmilyen szempontból nem lőtt mellé a BYD, csak az a kérdés, érvényesíti-e a Brüsszel által kiszabott 17 százalékos büntetővámot ezen – vagy bármelyik – típusán. Ha igen, a szóban forgó hétüléses SUV-ja közelebb lesz a 35 millió forinthoz, mint a 30 millióhoz, és az már egy egészen más tészta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.