BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
EU agreement on "combustion engine phase-out

Robbanómotor-tilalom: az Európai Néppárt hadat üzent a törvénynek – kihátrálnak a környezetvédelem mögül

Brüsszel 2035-ig betiltaná a belső égésű motorokat. Az Európai Parlament legnagyobb pártja azonban úgy döntött, hogy a klímavédelem helyett a blokk autóiparára fókuszálnának.

A jobbközép Európai Néppárt kampányt indít a személygépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére irányuló legfontosabb uniós politikák gyengítésére – közölte a politikai csoport kedden.

EU agreement on "combustion engine phase-out
Az Európai Parlament legnagyobb pártja úgy döntött, hogy a klímavédelem helyett a blokk autóiparára fókuszálnának / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

A Reuters által látott követelések – amelyeket az EU legnagyobb képviselőcsoportja szerdán tenne közzé hivatalosan – tovább növelnék a gyártók és a nemzeti kormányok által Brüsszelre gyakorolt nyomást, hogy a blokk sürgősen nyújtson segítséget a gyengélkedő iparágnak, amely egyszerre nyögi

  • a szigorú korlátozásokat,
  • a magas energia- és alkatrészköltségeket,
  • valamint a külföldi versenytársak terjeszkedését.

A néppárti dokumentum szerint az új szén-dioxid-kibocsátású autók értékesítésére vonatkozó, 2035-ben életbe lépő uniós tilalmat az iparág életben maradása érdekében vissza kell vonni.

Igaz, a csoport sem adna szabad utat a benzines és a dízeles járműveknek, hanem elsősorban a bioüzemanyagokkal és más alternatív üzemanyagokkal működő, belső égésű motorral hajtott autók értékesítését támogatnák.

A tervezet szerint a jogszabályokat úgy is módosítani kell, hogy támogassák a plug-in hibrid autókat, amelyek elektromos akkumulátorral és belső égésű motorral működnek. A dokumentum arra kérte Brüsszelt, hogy jövőre vizsgálják felül a 2035-ös dátumot.

Összeomlás szélén az európai autóipar

Míg a múltban a kontinens egyik legerősebb szektora volt, az autógyártás az utóbbi időben megoldhatatlannak tűnő problémákba ütközött, a vállalati keserv pedig már a lakosságra is hatással van: a bevételek elpárolgása miatt ugyanis munkahelyek ezrei forognak kockán.

A néppárti dokumentumtervezet szerint az autógyártókat is meg kell védeni a jövőre életbe lépő szigorúbb szén-dioxid-határértékek hatásaitól, mivel néhány márka már figyelmeztetett, hogy nem tudják betartani ezeket a határértékeket, és több milliárd eurós bírságra készülnek.

Az EPP azt javasolta, hogy a 2025-re megszabott határértékek bevezetését halasszák el 2027-re, vagy enyhítsék az autógyártók megfelelésének elszámolási módját.

Az Európai Néppárt jelentős a politikai befolyása az EU vezetésében. Ez a legnagyobb frakció mind az Európai Parlamentben, mind az új Európai Bizottságban, ahol a 27 bizottsági tag többsége, köztük Ursula von der Leyen elnök, ebből a képviselőcsoportból kerül ki. Ez a támogatás így komoly segítséget nyújthat a szektornak, ha az ígéreteiket komolyan is veszik.

A belső égésű motorok betiltása súlyos válsággal fenyegeti az európai autóipart

Olaszország szerint az európai zöldmegállapodás (Green Deal) hátráltatja az autóipart, ezért enyhíteni kell a szigorú szabályokon. Az ágazat megsínylette az elmúlt éveket, pedig a stabilitása kulcsfontosságú: az európai autóipar több mint 13 millió embernek biztosít munkahelyet, a szegmens húzóágazat az öreg kontinens számos országában.

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.