
Robbanómotor-tilalom: az Európai Néppárt hadat üzent a törvénynek – kihátrálnak a környezetvédelem mögül
A jobbközép Európai Néppárt kampányt indít a személygépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére irányuló legfontosabb uniós politikák gyengítésére – közölte a politikai csoport kedden.

A Reuters által látott követelések – amelyeket az EU legnagyobb képviselőcsoportja szerdán tenne közzé hivatalosan – tovább növelnék a gyártók és a nemzeti kormányok által Brüsszelre gyakorolt nyomást, hogy a blokk sürgősen nyújtson segítséget a gyengélkedő iparágnak, amely egyszerre nyögi
- a szigorú korlátozásokat,
- a magas energia- és alkatrészköltségeket,
- valamint a külföldi versenytársak terjeszkedését.
A néppárti dokumentum szerint az új szén-dioxid-kibocsátású autók értékesítésére vonatkozó, 2035-ben életbe lépő uniós tilalmat az iparág életben maradása érdekében vissza kell vonni.
Igaz, a csoport sem adna szabad utat a benzines és a dízeles járműveknek, hanem elsősorban a bioüzemanyagokkal és más alternatív üzemanyagokkal működő, belső égésű motorral hajtott autók értékesítését támogatnák.
A tervezet szerint a jogszabályokat úgy is módosítani kell, hogy támogassák a plug-in hibrid autókat, amelyek elektromos akkumulátorral és belső égésű motorral működnek. A dokumentum arra kérte Brüsszelt, hogy jövőre vizsgálják felül a 2035-ös dátumot.
Összeomlás szélén az európai autóipar
Míg a múltban a kontinens egyik legerősebb szektora volt, az autógyártás az utóbbi időben megoldhatatlannak tűnő problémákba ütközött, a vállalati keserv pedig már a lakosságra is hatással van: a bevételek elpárolgása miatt ugyanis munkahelyek ezrei forognak kockán.
A néppárti dokumentumtervezet szerint az autógyártókat is meg kell védeni a jövőre életbe lépő szigorúbb szén-dioxid-határértékek hatásaitól, mivel néhány márka már figyelmeztetett, hogy nem tudják betartani ezeket a határértékeket, és több milliárd eurós bírságra készülnek.
Az EPP azt javasolta, hogy a 2025-re megszabott határértékek bevezetését halasszák el 2027-re, vagy enyhítsék az autógyártók megfelelésének elszámolási módját.
Az Európai Néppárt jelentős a politikai befolyása az EU vezetésében. Ez a legnagyobb frakció mind az Európai Parlamentben, mind az új Európai Bizottságban, ahol a 27 bizottsági tag többsége, köztük Ursula von der Leyen elnök, ebből a képviselőcsoportból kerül ki. Ez a támogatás így komoly segítséget nyújthat a szektornak, ha az ígéreteiket komolyan is veszik.
A belső égésű motorok betiltása súlyos válsággal fenyegeti az európai autóipart
Olaszország szerint az európai zöldmegállapodás (Green Deal) hátráltatja az autóipart, ezért enyhíteni kell a szigorú szabályokon. Az ágazat megsínylette az elmúlt éveket, pedig a stabilitása kulcsfontosságú: az európai autóipar több mint 13 millió embernek biztosít munkahelyet, a szegmens húzóágazat az öreg kontinens számos országában.




