Ismét frissítette az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány a Világbank adatai alapján készülő Oeco-Indexet . Magyarország a globális rangsor 35. helyét foglalja el, míg az Európai Unió tagállamai között a 18. pozícióban áll. A Bruttóban az alapítvány szakmai igazgatójával, Pásztor Szabolccsal beszélgettünk a listáról és a világgazdaság kilátásairól.
A Bruttó legújabb epizódját itt hallgathatják meg.
Az elmúlt években válságról válságra tengődött a világgazdaság: koronavírus-járvány, orosz–ukrán háború, energiakrízis, inflációs felfutás, magas kamatok, gyenge kereslet. Ezek a problémák minden globális nagyhatalom jólétén nyomot hagytak. Magyarország helyzetét még az európai uniós források körüli viták is nehezítették, így ebben a cseppet sem kedvező környezetben sikerült megőrizni a korábbi pozíciót. De nézzünk rá a lista elejére!
„Jelenleg az Egyesült Államok felel a világ GDP-jének 25 százalékáért, míg Kína és az Európai Unió 17 százalékon állnak. Ugyanakkor a szociális szempontokat is figyelembe véve a ranglista legtetején olyan országokat találunk, mint Luxemburg, Szingapúr vagy Norvégia” – mondta Pásztor Szabolcs.
Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány szakmai igazgatója ismertette, hogy az Oeco-Indexet 25 szempont figyelembevételével készítik, a Világbank adatai alapján, amelyek között különböző súlyozással esnek latba gazdasági, szociális és politikai aspektusok.
„A legnagyobb fejlődést néhány Öböl-menti ország tudta produkálni, kiemelhető például az Egyesült Arab Emírségek előrelépése. A régiónkból Csehország tudta javítani versenyképességét ezekben a nehéz időkben, és a gazdasági fejlettségét illetően már nem is igazán tartozik a V4-országok közé” – tette hozzá Pásztor Szabolcs.
A szakértő szerint a magyar gazdaság kilátásait illetően a külső konjunktúra és kereslet miatt inkább pesszimisták, a belső kereslet, fogyasztás és a turizmus élénkülése miatt inkább optimisták lehetünk.
A Bruttó korábbi epizódjait itt hallgathatják meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.