BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Keletre tartanak a japánok

Egyre hangosabban panaszkodnak az Európában működő japán elektronikai és autóipari cégek a font sterling erősödése és az euró gyengülése miatt. Azt mondják, ez fékezi kivitelüket, emiatt pedig csökken a profitjuk. Így a hagyományosan Nagy-Britanniát választó japán cégek inkább Kelet-Európában keresnek gyártói kapacitásokat.

Nagy-Britanniából mind több cég települ át Közép-Európába -- válaszolta a Világgazdaság érdeklődésére az ITDH kereskedelmi szolgálat londoni irodavezetője. Hirschler András szerint az érintett cégek már nem bírják a szigetországbeli nagy munkaerőköltségeket, illetve saját brit beszállítóik költségeit. A brit járműiparban a magas acélárra rárakódnak a rendkívül nagy munkabérek és az igen magas szállítási költség. Ez különösen érzékenyen érinti a japán cégeket. A font erőssége is árt a brit exportnak. Ám ugyanazok a cégek, amelyek a font erőssége miatt magas költségekbe kényszerülnek, ugyanennek köszönhetően nyereségre tesznek szert befektetéseik után, s természetesen az olcsóbb import révén.



Az ITDH kereskedelmi szolgálat londoni irodája most már hosszabb ideje arra hívja fel a magyar vállalatok figyelmét, hogy éppen a magas brit költségek miatt a magyar beszállításoknak óriási piaci lehetőségei vannak. Ez így van akkor is, ha a szállítási költségek nyilván jobban megterhelnek egy magyar céget, mint egy közelebbi spanyol vagy portugál vállalatot. Ugyanakkor számos brit cég helyezi gyártását vagy annak egy részét Közép-Európába. De azok a brit vállalatok is olcsóbb beszállítási forrásokat keresnek, amelyek nem mozdulnak.



Az utóbbi hónapokban sajnos az figyelhető meg, hogy az áttelepülő brit cégek inkább Csehországot célozzák meg. (Az SMK Corp. Békéscsabára településéről lásd cikkünket) Elég sok olyan cég fordul meg az ITDH londoni irodájában, amelyek körutat tesznek Közép-Európában, majd a háttéranyagok elemzése után a cseheknél kötnek ki. E jelenség főleg azzal magyarázható, hogy a most Csehországban zajló privatizáció jobb lehetőségeket kínál részükre, mint Magyarország, ahol a magánosítás már befejeződött. Ráadásul Magyarországon, ahol brit cég szívesen befektetne, alig van már elérhető munkaerő, ahol pedig lenne, ott kicsit félnek betelepülni.



Mint arról a napokban beszámoltunk, a Matsushita Electric nemrég úgy döntött, hogy tévé- és mobiltelefon-gyártását áthelyezi Csehországba. Az okok között kiemelték egyebek mellett az euró gyengülését a font sterlinggel szemben, ami komoly versenyhátrányt jelent a Nagy-Britanniában gyártó japán vállalatok számára. Tavaly január óta az euró 30 százalékot veszített értékéből a font sterlinghez és a jenhez képest -- emlékeztet a Financial Times --, s mivel a cégek termelési költségei általában erős valutában keletkeznek, de a terméket "olcsó euróért" adják el a kontinentális Európában, csökken a bevételük, és ennélfogva a nyereségük.



A Matsushita mellett aggodalmának adott hangot a Sony, a Toyota, a Nissan és a Pioneer is. Azt mondják, hogy ha a közeljövőben nem változik a helyzet, problematikus lesz számukra a nagy-britanniai gyártás fenntartása -- azaz a Matsushitához hasonlóan ők is elviszik üzemeiket a szigetországból.





Már nem vonzó a brit klíma Egyre hangosabban panaszkodnak az Európában működő japán elektronikai és autóipari cégek a font sterling erősödése és az euró gyengülése miatt. Azt mondják, ez fékezi kivitelüket, emiatt pedig csökken a profitjuk. Így a hagyományosan Nagy-Britanniát választó japán cégek inkább Kelet-Európában keresnek gyártói kapacitásokat. B. Gy.--K. K.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.