Stockholmban a Metro című ingyenújságot 1995-ben indította a Modern Times Group (MTG). A 45 újságíró közreműködésével készülő reggeli lapot -- amely azóta Göteborgban és Malmőben is megjelenik, Európa számos nagyvárosáról, közöttük Budapestről nem is beszélve -- Svédországban csaknem egymillió ember olvassa naponta. A 969 ezres olvasótáborral a Le Monde által idézett tanulmány szerint a Metro megelőzi a Bonnier-csoport kiadásában megjelenő Dagens Nyhetert, a svéd sajtó zászlóshajóját.
A Metro sikerén felbuzdulva egy holland konzorcium Stockholm News néven délutáni ingyenlapot dobott piacra az idén szeptember 5-én. Az MTG úgy érezte, nem nézheti tétlenül a behatolást "felségterületére", és tíz nappal később előrukkolt az ugyancsak délutáni Everydayjel. Előbbi olvasótáborát 180--204 ezer közé teszik, a szerkesztőség létszámáról nincs adat; utóbbi példányszáma a 194--250 ezres sávban mozog, s mindössze tízen állítják elő.
A két jövevény legott tízezres nagyságrenddel leszorította a pénzért árult két stockholmi délutáni lap, az Aftonbladet és az Expressen példányszámát. Előbbiből tavaly naponta 394 ezer kelt el, újabban 12 700-zal kevesebb. Az utóbbi tavaly 311 600-as napi példányszáma pedig 27 200-zal esett vissza -- igaz, az ára is borsos: 8 korona, vagyis 0,9 euró (1 euró 264 forint).
A fizetős lapok szerkesztői "az újságírói tartalom javításában" látják a menekülési útvonalat. Az Aftonbladet jobb szereplését annak köszönheti, hogy eleve volt már egy mindennapi sportmelléklete, s meglehetős látogatottságnak örvendő internetportálja. Árcsökkentésre egyik szerkesztőségben sem gondolnak.
A három ingyenlap az ifjúságot célozta meg, vagyis azokat, akik sosem olvastak még rendszeresen újságot, s ügyel arra is, hogy forgatásuk ne okozzon túl nagy szellemi erőfeszítést a munkába igyekvő vagy onnan fáradtan hazatérő, tömegközlekedő közönségnek. A két új délutáni ingyenlapnak egyelőre nehézséget okoz a tervezett hirdetési bevétel begyűjtése, annak ellenére, hogy a gazdasági helyzet kedvező. Szaklapok szerint mindkettő heti 2-5 millió koronát veszít hetente.
Ilyen körülmények között öngyilkos vállalkozásnak tűnik a finn Janton-csoport terve, hogy egy negyedik ingyenlappal induljon a stockholmi piacon -- még akkor is, ha Uutislehti 100 című lapja Helsinkiben maga mögé utasította a Metro ottani változatát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.