BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csak a nagy bevételt bevallóknak

A kormány döntése nyomán a személygépkocsikat munkaeszközként használó vállalkozók közül az autókölcsönzők nem, a taxisok viszont már visszaigényelhetnék az áfát. A törvény végleges szövege azonban olyan árbevételi limithez köti a kedvezményt, amely a személyfuvarozók szerint csak egy rendkívül szűk kört részesítene ebben az előnyben.

A taxisok és az autókölcsönzők évek óta szeretnék elérni, hogy az általuk munkaeszközként vásárolt személygépkocsik után is visszaigényelhető legyen az általános forgalmi adó. A fuvarozók és a kormány között ősszel heteken át folytatott tárgyalások eredményeként októberre úgy tűnt, a kérdés legalábbis a taxisok számára kedvezően rendeződött.
Időközben azonban kiderült, hogy a személyfuvarozók sem lehetnek osztatlanul elégedettek, hiszen a törvény végrehajtási utasítása szerint csak az a taxis vállalkozó igényelheti vissza a személyautó áfáját, aki a tárgyévet megelőző évben -- forgalmi adó nélkül -- legalább 4 millió forint hivatalosan is bevallott árbevételt ért el.
A Magyar Taxis Szövetség elnöke, Kellner Ferenc szerint nagyon kevés taxis árbevétele éri el ezt a szintet.
Az adóhivatal kimutatásai alapján is a legalacsonyabb bevételű rétegek között találhatók a taxisok -- a magánkereskedőkkel, valamint a büfésekkel nagyjából egy szinten.
Mindenesetre Horváth Pál, a taxisokat is tömörítő Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetségének elnöke is kiábrándult. Amint mondta, miután megegyeztek, nem gondolták volna, hogy a kormányoldal fékeket épít a megállapodásba.
Az éles verseny miatt egyébként, mint már korábban írtuk, az utóbbi hetekben a személyfuvarozók jó része a főváros által nemrégiben maximált kilométerenkénti 240 forint feléért vállalja a fuvart.
Az áfa-visszaigénylésből kihagyott autókölcsönzők nevében a Magyar Autókölcsönzők Szövetsége (MAKSZ) levélben fordult a gazdasági és a pénzügyi tárcához, amelyben kifejtették, nem látnak magyarázatot arra, hogy a döntés miért nem terjed ki rájuk is.
A szövetségnek küldött válaszában a PM forgalmiadó- és vámfőosztályának vezetője kifejtette, hogy egy ilyen törvénymódosítást hatásvizsgálatoknak kellene megelőzniük, mivel a költségvetési bevételkiesést fel kell becsülni.
Az autókölcsönző szövetség kiemelte, 1998 júliusában elsorolta már érveit a Gazdasági Minisztérium Országos idegenforgalmi bizottsága előtt, azóta tehát lett volna idő a hatásvizsgálatok elvégzésére.
Kozák József, a MAKSZ elnöke szerint az áfa visszaigénylése esetén a költségvetés mintegy 400 millió forint bevételtől esne el, ám ezt részben pótolná a használt kölcsönzői autók eladásából származó áfa, valamint a növekvő forgalom utáni nagyobb forgalmi és egyéb adó.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.