BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A másképp hasznos reklám

Gyakorlatilag "hulladék" hordozókon, maradékelven kezelik Magyarországon a társadalmi célú reklámot (tcr), amelynek részaránya mindössze egy százalék a kampányok tengerében -- derült ki a múlt hét végi konferencián. Külön probléma, hogy ma még gyakran összefonódik a nonprofit tcr és az üzleti alapú hirdetés.

Japánban 1300 vállalat részvételével áll össze a nonprofit szervezetként működő Japán Reklámtanács. A tcr-eket a reklámügynökségek önköltségi áron készítik el, 1971-ben 1,5 millió, 1999-ben pedig már 300 millió dollár értékben -- mondta előadásában Nakadzsima Kuninobu, a reklámtanács főtitkára. A britek reklámköltésének 1,2 százaléka társadalmi célú. Ezek után az adó visszaigényelhető, de ez az egyetlen támogatás a kormány részéről -- hangsúlyozta Andrew Nebel, a Barnardo''s karitatív szervezet kommunikációs igazgatója.
Az Egyesült Államokban a tcr számára tavaly több mint 1,4 milliárd dollár értékben tett lehetővé megjelenést 28 ezer médium -- mondta az amerikai előadó, Arie Weissman, a nemzeti reklámtanács elnökhelyettese.
Miután a hazai jogrendszer nem definiálja a társadalmi célú reklám fogalmát, a műsorszolgáltatók pedig -- jogszerűen -- pénzt kérhetnek a sugárzásért, a társadalmi célú üzenet közléséből gazdasági tranzakció lesz. Kérdéses, hogy ebben az esetben nem reklámtevékenységről kell-e beszélnünk -- mutatott rá Hargitai Lilla, az ORTT tudományos munkatársa. Magyarországon ráadásul a társadalmi kampányok gyakran összefonódnak kereskedelmi érdekekkel -- tette hozzá. Az ORTT munkatársa példaként azt az AIDS-ellenes kampányt hozta fel, melyet az egyik óvszergyártó cég támogatott.
A tcr Michelberger Miklós reklám-szaktanácsadó szerint közérdekű célt állít a figyelem középpontjába, és üzenete széles társadalmi csoportok egyetértését váltja ki, de nem profitorientált. Dr. Hargitai Gábor a Szonda Ipsos képviseletében rámutatott: a tcr-kampányok hatékonyságát nagyban korlátozza, hogy az üzenetek az üzleti alapon kevésbé hasznosítható, gyakorlatilag "hulladék" reklámfelületeken és -időkben kapnak helyet, a kampányok -- részben a forrás korlátozottsága miatt -- az üzleti alapú szféra akcióihoz képest rövidebbek, ötletszerűek és gyorsan kifulladnak. Gosztonyi Géza, a konferencia egyik szervezője szerint tavaly a hazai mintegy 4000 reklámkapánynak egyébként mindössze egy százaléka volt társadalmi célú.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.