Japánban 1300 vállalat részvételével áll össze a nonprofit szervezetként működő Japán Reklámtanács. A tcr-eket a reklámügynökségek önköltségi áron készítik el, 1971-ben 1,5 millió, 1999-ben pedig már 300 millió dollár értékben -- mondta előadásában Nakadzsima Kuninobu, a reklámtanács főtitkára. A britek reklámköltésének 1,2 százaléka társadalmi célú. Ezek után az adó visszaigényelhető, de ez az egyetlen támogatás a kormány részéről -- hangsúlyozta Andrew Nebel, a Barnardo''s karitatív szervezet kommunikációs igazgatója.
Az Egyesült Államokban a tcr számára tavaly több mint 1,4 milliárd dollár értékben tett lehetővé megjelenést 28 ezer médium -- mondta az amerikai előadó, Arie Weissman, a nemzeti reklámtanács elnökhelyettese.
Miután a hazai jogrendszer nem definiálja a társadalmi célú reklám fogalmát, a műsorszolgáltatók pedig -- jogszerűen -- pénzt kérhetnek a sugárzásért, a társadalmi célú üzenet közléséből gazdasági tranzakció lesz. Kérdéses, hogy ebben az esetben nem reklámtevékenységről kell-e beszélnünk -- mutatott rá Hargitai Lilla, az ORTT tudományos munkatársa. Magyarországon ráadásul a társadalmi kampányok gyakran összefonódnak kereskedelmi érdekekkel -- tette hozzá. Az ORTT munkatársa példaként azt az AIDS-ellenes kampányt hozta fel, melyet az egyik óvszergyártó cég támogatott.
A tcr Michelberger Miklós reklám-szaktanácsadó szerint közérdekű célt állít a figyelem középpontjába, és üzenete széles társadalmi csoportok egyetértését váltja ki, de nem profitorientált. Dr. Hargitai Gábor a Szonda Ipsos képviseletében rámutatott: a tcr-kampányok hatékonyságát nagyban korlátozza, hogy az üzenetek az üzleti alapon kevésbé hasznosítható, gyakorlatilag "hulladék" reklámfelületeken és -időkben kapnak helyet, a kampányok -- részben a forrás korlátozottsága miatt -- az üzleti alapú szféra akcióihoz képest rövidebbek, ötletszerűek és gyorsan kifulladnak. Gosztonyi Géza, a konferencia egyik szervezője szerint tavaly a hazai mintegy 4000 reklámkapánynak egyébként mindössze egy százaléka volt társadalmi célú.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.