BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amerikai cégeket vádolnak

A nagy amerikai légitársaságok "kifosztják" az utazóközönséget, mert vezető szerepük megtartása érdekében egyszerűen nem engedik piacra a szuperolcsó árakat kínáló új, kis társaságokat -- állapította meg a washingtoni közlekedési minisztérium és több független közgazdász által készített felméréssorozat. A Reuters emlékeztet: a felgyorsuló egyesülési kérelmeket nagyon szigorúan kell elbírálnia a versenyhatóságnak.

A washingtoni közlekedési tárca, továbbá több fogyasztói szervezet és közgazdász három éven keresztül vizsgálta a nagy amerikai légitársaságok gyakorlatát, s egyebek között megállapította, hogy a tőkeerős néhány nagyobb cég kíméletlenül fenntartja vezető pozícióját.
A tarifa jelentős csökkentésével, a kapacitás növelésével és más lépésekkel képesek kiszorítani a piacról a szerényebb feltételeket, de az átlagárnál jóval alacsonyabbat kínáló, úgynevezett szuperolcsó légitársaságokat. Sok államban eleve nem is juthatnak terephez a nagyon kicsik, noha a fogyasztók egy része gyorsan átpártolna.
Az egyik tanulmány szerint a vizsgált 24 millió utas 41 százalékkal magasabb árat volt kénytelen fizetni azokon az útvonalakon, amelyeken nincs szuperolcsó vetélytársa a nagyoknak. Ahol viszont többen versengenek, ott ez a különbség csak 20 százalékos, tehát a kicsik jelenléte igenis jótékonyan hat a küzdelemre -- idézte a jelentést a Reuters.
A tanulmányokból leszűrhető, hogy a versenyszabályok módosítása -- tulajdonképpen szigorítása -- egyre sürgetőbb, és a Bush-kormány minden érintett minisztériumának (közlekedési, igazságügyi) többet kell tenni a helyzet mielőbbi rendezéséért. A Reuters szerint azért is szükséges a versenytörvény átszabása, mert az iparági trend egyértelmű: az összeolvadások nyomán egyre kevesebb lesz a szereplő, s ez óhatatlanul kísértésbe viheti a felszínen maradó óriásvállalatokat.
A napokban nyilvánosságra hozott adatok vegyes képet festenek néhány "nagy" tavalyi pénzügyi teljesítményéről. Az American például 2000 utolsó negyedében 36 százalékos nyereségcsökkenést könyvelt el, a Continental és a US Airways viszont növelte a hasznát, előbbi 31, utóbbi 15 százalékkal.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.