Amerikára tekint a légi közlekedés is
A most lepergett évtized elejéhez képest az idén ugyan jóval megfontoltabban és lassabban bővül a nemzetközi légi közlekedés, de súlyos pénzügyi gondokkal nem kell szembenéznie az ágazatnak, sőt, segíti a mérséklődő üzemanyagár és a növekvő személy- és teherfuvarozási kereslet -- emlékeztet több ágazati elemző.
A Reuters összefoglalójából kiderül: a vezető légitársaságok és nemzetközi légifuvarozók jó pénzügyi háttérrel vághattak neki az új évnek, forgalmuk -- a szezonális hatásokat is beszámítva -- fokozatosan növekszik, és egyelőre nem fenyegeti őket tartós visszaesés. Az viszont igaz, hogy kettőzött figyelemmel vizsgálgatják az amerikai gazdaságot, mert az ottani folyamatok igen erősen kihatnak a mindinkább globalizálódó üzletmenetükre.
Kétségtelenül segíti a légitársaságokat, hogy végre bekövetkezett a remélt üzemanyagár-csökkenés, már jó ideje stabilak a kamatlábak, miközben a fellendülés korábbi hullámainak hatásai áthúzódnak az idei és a következő két-négy évre. Utóbbi mindenekelőtt a személyi forgalom 5-6, a teherszállítás 4-7 százalékos éves emelkedési ütemét jelenti. Tőzsdei megítélésüknek pedig azért nem ártott túlzott mértékben a fékeződőben lévő amerikai fejlődés, mert a szakmai hagyományok szerint ezt sokkal inkább a kapacitásnövekedéshez és nem a bevételekhez vagy a nyereséghez kötik. Márpedig a kapacitás, ha lassan is, de csaknem mindegyik nagyobb cégnél felfelé kúszik.
Ázsiában ugyanakkor még nem olyan mértékű a kapacitásnövekedés, hogy meghaladja a keresletet. Az előrejelzések szerint az egész világot átfogó légiszövetségek ázsiai tagjai tovább erősödnek, de kapacitásuk csak öt százalékkal lesz több, mint tavaly, miközben a bruttó nemzeti össztermék sok helyütt a térségben ennél jóval gyorsabban gyarapszik. A tapasztalatok szerint a nemzetközi légi forgalom általában 1,5-2-szer fürgébben bővül a nemzeti összterméknél.
Az európai piac idei legnagyobb kérdése, hogy ki kivel házasodik, beleértve a Malévet is. A British Airways letett a KLM-mel való egybeolvadásról, utóbbi -- a britek szerint -- erejéhez képest túl magasan szabta meg saját árát. A holland vállalat előzőleg az Alitaliával kokettált, de az is sikertelennek bizonyult. Más európai partner nem jöhet szóba, marad tehát a tengerentúli Northwest-Continental pároshoz fűződő viszony megerősítése. Az olaszok a holland fiaskó után most az Air France vezette Sky Teamhez húznak, de nem zárják ki, hogy a gyengélkedő Swissairhez szegődnek, akár annak árán is, hogy 5-15 százaléknyi részesedést átengednek északi szomszédaiknak.
Érdekes színfoltja az európai piacnak az egyszerre sokasodó és fogyatkozó szuperolcsó részterület, amelynek minden szereplője kíméletlen árversenybe fogott kicsi és nagy vetélytársaival. A British Airways a téli hónapokban új tulajdonost keres saját, nyereségtelen cégének, a Gónak. Állítólag a spanyol Iberia lesz a vevő. A KLM ezzel szemben felerősíti saját gyermekét, a Buzz nevű társaságot, hogy eséllyel szállhasson harcba az egyik legnagyobb kishallal, a brit EasyJettel.
Utóbbi annyira megerősödött, hogy tegnap bejelentette: a következő négy évben 25 százalékkal növeli kapacitását, és Amszterdamban új alközpontot hoz létre a Schipol repülőtéren. A Financial Times szerint onnan új járatokat is indít a tengerparti Nizzába, Edinburghbe és Belfastba.

