BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amerikára tekint a légi közlekedés is

Európában és Ázsiában a forgalom növekedésére, pénzügyi helyzetük stabilizálódására számítanak a helyi légitársaságok. Az Egyesült Államok vezető légifuvarozói az ottani piacon az erőkoncentráció folytatását, vagyis újabb fúziókat várnak. Az amerikai gazdaság általános visszaesését viszont nem, noha európai és ázsiai versenytársaik is árgus szemekkel figyelik a tengerentúli folyamatokat s azt, hogy azok miként érintik saját esélyeiket.

A most lepergett évtized elejéhez képest az idén ugyan jóval megfontoltabban és lassabban bővül a nemzetközi légi közlekedés, de súlyos pénzügyi gondokkal nem kell szembenéznie az ágazatnak, sőt, segíti a mérséklődő üzemanyagár és a növekvő személy- és teherfuvarozási kereslet -- emlékeztet több ágazati elemző.
A Reuters összefoglalójából kiderül: a vezető légitársaságok és nemzetközi légifuvarozók jó pénzügyi háttérrel vághattak neki az új évnek, forgalmuk -- a szezonális hatásokat is beszámítva -- fokozatosan növekszik, és egyelőre nem fenyegeti őket tartós visszaesés. Az viszont igaz, hogy kettőzött figyelemmel vizsgálgatják az amerikai gazdaságot, mert az ottani folyamatok igen erősen kihatnak a mindinkább globalizálódó üzletmenetükre.
Kétségtelenül segíti a légitársaságokat, hogy végre bekövetkezett a remélt üzemanyagár-csökkenés, már jó ideje stabilak a kamatlábak, miközben a fellendülés korábbi hullámainak hatásai áthúzódnak az idei és a következő két-négy évre. Utóbbi mindenekelőtt a személyi forgalom 5-6, a teherszállítás 4-7 százalékos éves emelkedési ütemét jelenti. Tőzsdei megítélésüknek pedig azért nem ártott túlzott mértékben a fékeződőben lévő amerikai fejlődés, mert a szakmai hagyományok szerint ezt sokkal inkább a kapacitásnövekedéshez és nem a bevételekhez vagy a nyereséghez kötik. Márpedig a kapacitás, ha lassan is, de csaknem mindegyik nagyobb cégnél felfelé kúszik.
Ázsiában ugyanakkor még nem olyan mértékű a kapacitásnövekedés, hogy meghaladja a keresletet. Az előrejelzések szerint az egész világot átfogó légiszövetségek ázsiai tagjai tovább erősödnek, de kapacitásuk csak öt százalékkal lesz több, mint tavaly, miközben a bruttó nemzeti össztermék sok helyütt a térségben ennél jóval gyorsabban gyarapszik. A tapasztalatok szerint a nemzetközi légi forgalom általában 1,5-2-szer fürgébben bővül a nemzeti összterméknél.
Az európai piac idei legnagyobb kérdése, hogy ki kivel házasodik, beleértve a Malévet is. A British Airways letett a KLM-mel való egybeolvadásról, utóbbi -- a britek szerint -- erejéhez képest túl magasan szabta meg saját árát. A holland vállalat előzőleg az Alitaliával kokettált, de az is sikertelennek bizonyult. Más európai partner nem jöhet szóba, marad tehát a tengerentúli Northwest-Continental pároshoz fűződő viszony megerősítése. Az olaszok a holland fiaskó után most az Air France vezette Sky Teamhez húznak, de nem zárják ki, hogy a gyengélkedő Swissairhez szegődnek, akár annak árán is, hogy 5-15 százaléknyi részesedést átengednek északi szomszédaiknak.
Érdekes színfoltja az európai piacnak az egyszerre sokasodó és fogyatkozó szuperolcsó részterület, amelynek minden szereplője kíméletlen árversenybe fogott kicsi és nagy vetélytársaival. A British Airways a téli hónapokban új tulajdonost keres saját, nyereségtelen cégének, a Gónak. Állítólag a spanyol Iberia lesz a vevő. A KLM ezzel szemben felerősíti saját gyermekét, a Buzz nevű társaságot, hogy eséllyel szállhasson harcba az egyik legnagyobb kishallal, a brit EasyJettel.
Utóbbi annyira megerősödött, hogy tegnap bejelentette: a következő négy évben 25 százalékkal növeli kapacitását, és Amszterdamban új alközpontot hoz létre a Schipol repülőtéren. A Financial Times szerint onnan új járatokat is indít a tengerparti Nizzába, Edinburghbe és Belfastba.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.