A december vége előtt befejeződött cukorgyártási kampányban az 54 500 hektáron termelt mintegy 2 millió tonna répát fogadta és dolgozta fel a cukoripar hét gyára. Az üzemek 284 ezer tonna cukrot állítottak elő, ami jóval alacsonyabb a vártnál. Koczka Zoltán elmondta, hogy a kedvezőtlen időjárás miatt az előző évekénél kevesebb, országos átlagban hektáronként alig 37 tonna cukorrépa termett (az előző években jóval 40 tonna fölötti átlagokat értek el a gazdaságok). Így a várt 2,7-2,8 millió tonnás összterméstől alaposan elmaradtak.
A betárolt 284 ezer tonna cukor önmagában nem fedezné a hazai felhasználást, importra mégsem szorul az ország. Az évi mintegy 350-360 ezer tonnás fogyasztáshoz ugyanis rendelkezésre áll az előző évek 70-80 ezer tonnás tartaléka.
A cukortermelők az elmúlt évtized(ek)ben mindig biztosították a hazai ellátást. Viszont ha a termelés trendje csökkenő marad, akkor -- tartalékok híján -- a hazai áruval való ellátás labilissá válhat. Ez várhatóan nem következik be -- emelte ki Koczka Zoltán --, véleménye szerint ugyanis a cukoripari társaságok már erre az évre megpróbálkoznak nagyobb mennyiségű répára szerződni. Ez annyit jelent, hogy a piac biztonsága érdekében elsősorban nem területnövelést, hanem a jobb minőségű, termőképesebb fajták vetését, illetve az intenzívebb öntözéses gazdálkodást ösztönzik.
A hazai cukor 35-36 százalékát előállító Magyar Cukor (MC) Rt.-nél kérdésünkre elmondták: a kampány alatt betárolt mintegy 100 ezer tonna cukor a saját tartalékkal együtt elég lesz arra, hogy minden korábbi kereskedelmi partnerük, illetve az élelmiszer-ipari feldolgozók igényeit kielégítsék. Tóth Zoltán, az MC kereskedelmi cégének, az Agrana Magyarország Kft.-nek az ügyvezető igazgatója szerint túl vannak az idei üzletkötések jelentős részén. Piaci pozícióikat sikerül megőrizni, noha az utóbbi hetekben kénytelenek voltak a gyártói áremeléseket bejelenteni. Az értékesítési árakban -- amelyekben a kereskedelmi cégekkel és az ipari felhasználókkal való alkuk eredményei is tükröződnek -- átlagosan 13-14 százalék körüli növekedést sikerült elérniük. Tóth Zoltán szerint a szóródások ellenére az értékesítési árak nem fedezik a gyártók és a nyersanyagtermelők költségnövekedését. Azok ugyanis nem valamivel infláció, hanem jóval 20 százalék fölöttiek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.