BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Padlófék a General Motorsnál

A világ legnagyobb autógyára, a General Motors néhány héten belül másodszor módosította lefelé első negyedévi gyártási célszámait, ami újabb jele az ágazati konjunktúra gyengülésének. A konszern idei borúlátó prognózisa az egyik fő téma a most zajló detroiti autószalonon, ahol az elmúlt évi értékesítési adatokat is nyilvánosságra hozzák. Valójában csupán az európai gyártók elégedettek, ám együttesen a piac 10 százalékát sem szerezték meg.

A General Motors észak-amerikai termelése 2001 első három hónapjában a gyengülő kereslet miatt a múlt év első negyedéhez képest előreláthatólag 21 százalékkal, 1,2 millióra csökken. A GM december elején már 14,5 százalékkal, 1,3 millióra szállította le a várható gyártási számot.
Az Egyesült Államok autóipara 2000-ben rekordmennyiségű, 17,4 millió járművet értékesített. A kereslet csökkenése ugyanakkor folyamatosan érezhető volt, hiszen amíg az első negyedévben az értékesítési szint az egész évre vetítve még 19 millió egységet mutatott, addig decemberben ez a ráta már csak 15,5 milliót jelentett. A Chrysler például az 1999-es 3,2 millióval szemben tavaly csupán 3 millió kocsit értékesített.
Szakértők szerint a tendencia folytatódik az idén is, és 2001-ben 16,5 millió körül alakul az értékesítési szint. A Detroitból érkező hírügynökségi jelentések kiemelik az európai s elsősorban a német autómárkák előrelépését az amerikai piacon.
Mindez igen kedvezőnek látszik, különösen ami a luxusautók szegmensét illeti -- mondta a Reutersnek Peter Worel, a Bayerische Landesbank ágazati elemzője. Hozzáfűzte ugyanakkor, hogy miközben a keresletcsökkenés a tömegtermelőket, a három nagy amerikai gyárat sújtja, a német autók csupán a piac egy viszonylag szűk szeletét szerezték meg, pedig az erős dollár segíti az európaiakat.
Az összesített adatok szerint az Audi tavaly már több mint 80 ezer kocsit értékesített, a Volskwagen 355 ezret, főként Passatot, Beetle-t, valamint az Európában Bora néven ismert Jettát. A VW az Egyesült Államokban 1973 óta a legjobb évet zárta tavaly, és az idén az eladások további emelkedését várja. Az amerikai konjunktúra várható lassulása ellenére a VW 5-10 százalékos piacbővülésre számít.
Az egyébként a Fordhoz tartozó Volvo évtizedek óta stabilan jelen van Észak-Amerikában, ahol 123 ezer kocsit adott el, s a Ford másik európai prémiummárkája, a Jaguar 25 százalékos előrelépéssel 44 ezret értékesített.
A Porsche fő piaca az Egyesült Államok, ahol az elmúlt évben 23 ezer stuttgarti autót vettek meg, emellett 189 500 BMW-t és -- első ízben -- több mint 200 ezer Mercedest.
Így az európai kocsik együttesen sem érik el az 1,1 milliós értékesítési szintet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.