Padlófék a General Motorsnál
A General Motors észak-amerikai termelése 2001 első három hónapjában a gyengülő kereslet miatt a múlt év első negyedéhez képest előreláthatólag 21 százalékkal, 1,2 millióra csökken. A GM december elején már 14,5 százalékkal, 1,3 millióra szállította le a várható gyártási számot.
Az Egyesült Államok autóipara 2000-ben rekordmennyiségű, 17,4 millió járművet értékesített. A kereslet csökkenése ugyanakkor folyamatosan érezhető volt, hiszen amíg az első negyedévben az értékesítési szint az egész évre vetítve még 19 millió egységet mutatott, addig decemberben ez a ráta már csak 15,5 milliót jelentett. A Chrysler például az 1999-es 3,2 millióval szemben tavaly csupán 3 millió kocsit értékesített.
Szakértők szerint a tendencia folytatódik az idén is, és 2001-ben 16,5 millió körül alakul az értékesítési szint. A Detroitból érkező hírügynökségi jelentések kiemelik az európai s elsősorban a német autómárkák előrelépését az amerikai piacon.
Mindez igen kedvezőnek látszik, különösen ami a luxusautók szegmensét illeti -- mondta a Reutersnek Peter Worel, a Bayerische Landesbank ágazati elemzője. Hozzáfűzte ugyanakkor, hogy miközben a keresletcsökkenés a tömegtermelőket, a három nagy amerikai gyárat sújtja, a német autók csupán a piac egy viszonylag szűk szeletét szerezték meg, pedig az erős dollár segíti az európaiakat.
Az összesített adatok szerint az Audi tavaly már több mint 80 ezer kocsit értékesített, a Volskwagen 355 ezret, főként Passatot, Beetle-t, valamint az Európában Bora néven ismert Jettát. A VW az Egyesült Államokban 1973 óta a legjobb évet zárta tavaly, és az idén az eladások további emelkedését várja. Az amerikai konjunktúra várható lassulása ellenére a VW 5-10 százalékos piacbővülésre számít.
Az egyébként a Fordhoz tartozó Volvo évtizedek óta stabilan jelen van Észak-Amerikában, ahol 123 ezer kocsit adott el, s a Ford másik európai prémiummárkája, a Jaguar 25 százalékos előrelépéssel 44 ezret értékesített.
A Porsche fő piaca az Egyesült Államok, ahol az elmúlt évben 23 ezer stuttgarti autót vettek meg, emellett 189 500 BMW-t és -- első ízben -- több mint 200 ezer Mercedest.
Így az európai kocsik együttesen sem érik el az 1,1 milliós értékesítési szintet.

