BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Versenyben az északi kikötők

Késhegyig menő verseny folyik a két északi-tengeri kikötő, Antwerpen és Rotterdam között. A világviszonylatban első Rotterdam és a negyedik Antwerpen nagyobb piaci részesedést akar magának, ehhez azonban komoly beruházásokat is meg kell valósítani. A versenyben a hollandoknak nagy segítségére van a földrajzi elhelyezkedés.

Az antwerpeni kikötő szédületes gyorsasággal fejlődik: tavaly 130 millió tonna árut raktak itt hajóba, 12 százalékkal többet, mint egy évvel korábban -- írja a Der Standard. Ugyanakkor a kikötő környéke hatalmas ipari terület is, itt termelik meg Belgium hazai össztermékének öt százalékát. Az itt működő vegyi üzemek, kőolaj-finomítók, autógyárak 55 ezer embernek adnak munkát. Nagyon sok cég a jó közlekedés miatt települt a kikötő környékére, a megnövekedett áruforgalom miatt azonban bővíteni kell a szállítási lehetőségeket. S Antwerpennek itt rögtön két akadállyal is meg kell küzdenie: az egyik a tengerre való kijutás, a másik a kikötőbe érkező áruk továbbítása -- mindkettőnél Hollandia áll az útjában. Az antwerpeni kikötő határa ugyanis gyakorlatilag egybeesik Hollandia határával, belföldön pedig a Ruhr-vidéket csak a Hollandián át vezető vasúton lehet a legrövidebb úton megközelíteni.
A vasút újjáélesztésére mindkét ország kormánya komoly erőfeszítéseket tesz, s szeretnék aktivizálni a "vas Rajnát", azaz az Antwerpent Duisburggal összekötő vasutat. Emellett a hollandok saját áruszállító gyorsvasútjukat, a Betuwe-vonalat is ki akarják építeni Rotterdam és a Ruhr-vidék között, ezt a szakaszt várhatóan 2005-ben adják át a forgalomnak.
Versenytársa fejlődése mellett a rotterdami kikötő továbbra is hatalmas forgalmat bonyolít le -- mondta lapunknak Máté Zsuzsanna, a kikötő magyarországi képviseletének vezetője. Ebben a kikötőben a tavalyelőtti 330 millió tonnával szemben 346 millió tonna áru fordult meg. Magyar szempontból továbbra is ez a kikötő a fontosabb.
A Raaberfreighthez viszont az északnémet kikötőkből több áru érkezik, mint Rotterdamból, ami csak a jelenlegi helyzet, mert a jövőben változhat -- mondta Nyemecz Zoltán, a nemzetközi szállítmányozási kft. ügyvezető igazgatóhelyettese. A cég kizárólag konténeres árut továbbít. Megbízói többnyire maguk választják meg a kikötőket, ha nem, akkor igénybevételük attól függ, hogy a hajózási cég járművei melyik kikötőbe járnak.
Az Agrograin fő importáruja a szójadara, ami Rotterdamon vagy Amszterdamon keresztül érkezik Európába, Antwerpent a cég kevésbé veszi igénybe -- tájékoztatott Borostyánkői Tibor, az rt. szállítmányozási főnöke. Ennek az az oka, hogy a brazil szója közvetlenül Amszterdamba érkezik, s csak kevés szállítmány "csúszik át" a másik kikötőbe. A fuvardíjak szempontjából egyébként gyakorlatilag nincs különbség. Az exportnál a helyzet még egyszerűbb, ugyanis gabonafélét az északi kikötőkön át szinte elvétve küldenek. Ezeket többnyire dél felé, az adriai kikötőkön keresztül továbbították. Most ilyen fuvarok nincsenek, hiszen az export egyébként is áll.

Késhegyig menő verseny folyik a két északi-tengeri kikötő, Antwerpen és Rotterdam között. A világviszonylatban első Rotterdam és a negyedik Antwerpen nagyobb piaci részesedést akar magának, ehhez azonban komoly beruházásokat is meg kell valósítani. A versenyben a hollandoknak nagy segítségére van a földrajzi elhelyezkedés. F. I.--K. K.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.