BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Horvát célpontot kereső cégek

A magyar--horvát szabadkereskedelmi egyezmény minapi aláírása nyomán fokozottabb lehet a magyar cégek jelenléte a szomszédos országban. Március közepén aláírják a szerződést a rijekai kikötő felújítására és üzemeltetésére, bővítésre készül a MÁV és egyes építőipari cégek. A hazai élelmiszer-kereskedőket viszont egyelőre akadályozza a magas vám.

A magyar és horvát közös projektek között a legjelentősebb a több tíz milliárd dollár értékű rijekai kikötőfelújítás és -üzemeltetés. A projekt előkészítése két évvel ezelőtt kezdődött, s várható, hogy a munkálatok hamarosan megkezdődnek. A Ganz Port Rijeka Rt., a többségi magyar tulajdonban lévő magyar--horvát vegyes vállalat a kikötő felújítására és üzemeltetésére huszonöt évre szóló koncessziót szerezhet.
A szerződést várhatóan március közepén írják alá -- tudtuk meg a Rijekában tárgyaló Harsányi Zsolttól. Az első ütemben -- értéke 25-30 millió dollár -- új darukat építenek és újítanak fel, továbbá egy 15 ezer tonna egyszeri kapacitású szójatárolót hoznak létre. Szó van arról, hogy a második ütemben, a következő években egy százezer tonnás gabonasiló-rendszert is létesítenek, s folytatják a darufelújítást, ami további dollármilliók befektetését jelentheti.
Harsányi Zsolt hozzátette, a tervek szerint a beszállítók 60 százaléka magyar cég lesz. A Ganz Port Rijeka mellett a kikötőfelújításban a Samsung vesz majd részt. A felújítás eredményeképpen a kikötő jelenlegi 3,3 millió tonnás forgalma 5-6 millióra növekedhet.
Esély van arra, hogy a következő években a két ország közötti vasúti személy- és áruszállítás növekedni fog. Erről állapodott meg a közelmúltban a magyar és a horvát vasúttársaság vezérigazgatója. Az elmúlt évben az előző esztendőhöz viszonyítva -- a tervezett gabonaszállítások elmaradása miatt -- kevesebb árut szállított Horvátországba a MÁV, ugyanakkor az import jelentős mértékben, 157,7 százalékkal nőtt. A kombinált fuvarozás több ezer konténeres mennyiségének 90 százaléka Koper, Trieszt, Rijeka kikötőibe irányult.
A MÁV kész több vonat indítását és fogadását vállalni. A személyszállításban a két ország között öt pár nemzetközi vonat közlekedik, a Száva-híd újjáépítése után a MÁV megindítja a Budapest--Pécs--Eszék--Szarajevó közötti forgalmat. Folytatódnak a tárgyalások a Cippolinó utazási irodával a Budapest és Rijeka között közlekedtetett különvonatok bővítéséről és a díjszabási kedvezményekről.
A két vasúttársaság vezérigazgatójának megbeszélésén szóba került a horvát vasút hárommillió svájci frankos tartozásának rendezése is. Mint arról már beszámoltunk, az idén havi százezer frankos átutalással a horvát vasút megkezdi az adósságállomány törlesztését. A MÁV öt darab nagy teljesítményű horvát mozdonyt bérel az adósságállomány terhére, és további megállapodást készítenek elő az adósság év végi teljes kiegyenlítésére.
A horvát építőanyag-piac szereplői között magyar cégek is találhatók. A Duna--Dráva Cement Kft. elsők között jelent meg az ottani piacon. A kft. jogelőd cégeinek -- főleg a határhoz közel fekvő beremendi cementgyárnak -- már több évtizedes a horvát kapcsolata. A társaság tavaly 36 ezer tonna cementet szállított Horvátországba. A kft. tulajdonosainak hat betongyára van Horvátországban, melyeket a TGB Zagreb leányvállalat mint holding üzemeltet. A hat üzem tavaly 94 ezer köbméter betont állított elő.
Jelentős intézkedésnek tartják a horvátokkal aláírt egyezményt -- mondta Pribil György, a váci Pacific Óceán Tartósítóipari Kft. ügyvezető igazgatója, de hozzátette, hogy hasonló megállapodásra a csehekkel, illetve a többi közeli állammal is szükség lenne. Ami a horvátországi kapcsolatokat illeti: van ottani partnerük, aki a kinti Metro beszállítójaként a Pacific gyümölcsitalait fogadja, sőt a hír hallatán más kereskedő is jelezte számukra együttműködési szándékát. Arról, hogy a rijekai kikötő korszerűsítését végző cégeket támogatná a kormány, hallott, de hogy az élelmiszertermékek horvátországi kiviteléhez anyagilag hozzájárulna, arról nem.
Amennyiben a vámköltségek a jelenlegi magas értékükről jelentősen csökkennek, azonnal be tudnak kapcsolódni a gyümölcsitalok horvátországi exportjába -- mondta Fazekas Endre, a siófoki Sio Eckes Kft. ügyvezető igazgatója. Eddig ugyanis jóval 40 százalék fölötti vám és járulékai sújtották a kivitelt, ezért -- bár számtalan kezdeményezésük volt -- a vámmal megnövelt magas ár miatt el kellett állniuk a horvát exporttól. Annak ellenére nehéz lett volna a déli szomszéddal üzletelni, hogy ott a hazainál magasabbak az árak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.