A magyar és horvát közös projektek között a legjelentősebb a több tíz milliárd dollár értékű rijekai kikötőfelújítás és -üzemeltetés. A projekt előkészítése két évvel ezelőtt kezdődött, s várható, hogy a munkálatok hamarosan megkezdődnek. A Ganz Port Rijeka Rt., a többségi magyar tulajdonban lévő magyar--horvát vegyes vállalat a kikötő felújítására és üzemeltetésére huszonöt évre szóló koncessziót szerezhet.
A szerződést várhatóan március közepén írják alá -- tudtuk meg a Rijekában tárgyaló Harsányi Zsolttól. Az első ütemben -- értéke 25-30 millió dollár -- új darukat építenek és újítanak fel, továbbá egy 15 ezer tonna egyszeri kapacitású szójatárolót hoznak létre. Szó van arról, hogy a második ütemben, a következő években egy százezer tonnás gabonasiló-rendszert is létesítenek, s folytatják a darufelújítást, ami további dollármilliók befektetését jelentheti.
Harsányi Zsolt hozzátette, a tervek szerint a beszállítók 60 százaléka magyar cég lesz. A Ganz Port Rijeka mellett a kikötőfelújításban a Samsung vesz majd részt. A felújítás eredményeképpen a kikötő jelenlegi 3,3 millió tonnás forgalma 5-6 millióra növekedhet.
Esély van arra, hogy a következő években a két ország közötti vasúti személy- és áruszállítás növekedni fog. Erről állapodott meg a közelmúltban a magyar és a horvát vasúttársaság vezérigazgatója. Az elmúlt évben az előző esztendőhöz viszonyítva -- a tervezett gabonaszállítások elmaradása miatt -- kevesebb árut szállított Horvátországba a MÁV, ugyanakkor az import jelentős mértékben, 157,7 százalékkal nőtt. A kombinált fuvarozás több ezer konténeres mennyiségének 90 százaléka Koper, Trieszt, Rijeka kikötőibe irányult.
A MÁV kész több vonat indítását és fogadását vállalni. A személyszállításban a két ország között öt pár nemzetközi vonat közlekedik, a Száva-híd újjáépítése után a MÁV megindítja a Budapest--Pécs--Eszék--Szarajevó közötti forgalmat. Folytatódnak a tárgyalások a Cippolinó utazási irodával a Budapest és Rijeka között közlekedtetett különvonatok bővítéséről és a díjszabási kedvezményekről.
A két vasúttársaság vezérigazgatójának megbeszélésén szóba került a horvát vasút hárommillió svájci frankos tartozásának rendezése is. Mint arról már beszámoltunk, az idén havi százezer frankos átutalással a horvát vasút megkezdi az adósságállomány törlesztését. A MÁV öt darab nagy teljesítményű horvát mozdonyt bérel az adósságállomány terhére, és további megállapodást készítenek elő az adósság év végi teljes kiegyenlítésére.
A horvát építőanyag-piac szereplői között magyar cégek is találhatók. A Duna--Dráva Cement Kft. elsők között jelent meg az ottani piacon. A kft. jogelőd cégeinek -- főleg a határhoz közel fekvő beremendi cementgyárnak -- már több évtizedes a horvát kapcsolata. A társaság tavaly 36 ezer tonna cementet szállított Horvátországba. A kft. tulajdonosainak hat betongyára van Horvátországban, melyeket a TGB Zagreb leányvállalat mint holding üzemeltet. A hat üzem tavaly 94 ezer köbméter betont állított elő.
Jelentős intézkedésnek tartják a horvátokkal aláírt egyezményt -- mondta Pribil György, a váci Pacific Óceán Tartósítóipari Kft. ügyvezető igazgatója, de hozzátette, hogy hasonló megállapodásra a csehekkel, illetve a többi közeli állammal is szükség lenne. Ami a horvátországi kapcsolatokat illeti: van ottani partnerük, aki a kinti Metro beszállítójaként a Pacific gyümölcsitalait fogadja, sőt a hír hallatán más kereskedő is jelezte számukra együttműködési szándékát. Arról, hogy a rijekai kikötő korszerűsítését végző cégeket támogatná a kormány, hallott, de hogy az élelmiszertermékek horvátországi kiviteléhez anyagilag hozzájárulna, arról nem.
Amennyiben a vámköltségek a jelenlegi magas értékükről jelentősen csökkennek, azonnal be tudnak kapcsolódni a gyümölcsitalok horvátországi exportjába -- mondta Fazekas Endre, a siófoki Sio Eckes Kft. ügyvezető igazgatója. Eddig ugyanis jóval 40 százalék fölötti vám és járulékai sújtották a kivitelt, ezért -- bár számtalan kezdeményezésük volt -- a vámmal megnövelt magas ár miatt el kellett állniuk a horvát exporttól. Annak ellenére nehéz lett volna a déli szomszéddal üzletelni, hogy ott a hazainál magasabbak az árak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.