BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megvan a Zeevi utóda a Balkanban

A bolgár kormányzat újabb lehetséges tulajdonosra bukkant a Balkan légitársaság számára, miután az eddigi tulajdonossal, a Zeevi Holdinggal végképp megromlottak a kapcsolatai. Feltehetőleg egy helyi chartercég lesz az új vevő. A szófiai bíróság időközben csődgondnokot rendelt ki a nemzeti légitársaság mellé, amely eddig 1,1 millió dollárt vesztett azon, hogy február 14. óta nem repülnek gépei.

A Balkan tulajdonosa, a Zeevi izraeli szállítási és távközlési holding a napokban 230 millió dolláros követeléssel állt elő a bolgár kormánnyal szemben a párizsi székhelyű nemzetközi bíróságon. A kormány ugyanis felülvizsgálja a nemzeti légicég privatizációját, a többségi tuladjonos pedig ennek azzal venné elejét, hogy a fenti összegért cserébe távozik. Helyére egy bolgár chartertársaság, a Hemus Air állna, amely a múlt héten néhány bolgár utast vitt el Londonba -- írta a Financial Times.
A Balkan egy hete felfüggesztette mintegy 50 nemzetközi járatát, miután a bolgár Bulstrad biztosítónak adósa maradt 500 ezer dollárnyi díjjal, s 2100 alkalmazottja legtöbbjének egyhavi fizetésnek megfelelő "lelépti" díjat utalt át. A Reuters legújabb jelentése szerint a szófiai bíróság két csődgondnokot rendelt ki mellé, miután kiderült, hogy a biztosítónak összesen már 11 millió dollárral tartozik. Befagyasztották továbbá a vállalat vagyonát is.
A Balkan múlt évre vonatkozó szerény nyereségreményeit elvitte egy turistaidényben történt pilótasztrájk és a megugrott olajár. Elemzők szerint 15 millió dolláros üzemi veszteséggel zár végül a társaság, s egyben 200 millió dollárra növeli adósságait. A múlt évebn ráadásul a charterpiac jelentős részét elvette tőle a volt dolgozóiból és német touroperátorokból (utazási nagykereskedőkből) létrejött Air Bulgaria magáncég, amely hétvégi járatokat indít a Fekete-tenger mellé.
A Zeevi 1999-ben 150 ezer dollárt fizetett a Balkan 75 százalékáért, átvállalta a társaság 100 millió dolláros adósságát, és megígérte, hogy ugyanannyit költ fejlesztésre. A légi cég egyötöde még állami kézben van.
A nemzeti légitársaság eddigi becslése szerint a február 14. óta tartó üzemszünet miatt 1,1 millió dolláros veszteség érte a céget, és 11 266 utast nem tudtak elszállítani. A vállalatot egyébként az is sújtja, hogy a napokban lejárt a General Electric Capital Service-szel kötött bérleti szerződése három darab Boeing--737-300-as járműre, s azokat vissza kell szolgáltatni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.