A jugoszláv Detroitnak nevezett Kragujevac, a Zastava fővárosa nem támadt föl -- tudósított a Reuters. A másfél évtizeddel ezelőtti, ezer német márkának megfelelő fizetések tizedükre csökkentek, s a 22 városban 47 vállalatot tömörítő csoport papíron 30 ezer főt foglalkoztat, kétszer annyit, mint amennyire szükség lenne.
Sötétnek látják a Zastava jövőjét Jugoszláviában. Nemcsak azért, mert négy köztársaság függetlenedése miatt az egykori 22 milliós belpiac ma már nem éri el a 11 milliósat, hanem azért is, mert sem a lebombázott személyautó-gyártó üzemek teljes felújítására, sem új modell kifejlesztésére nincs pénz.
Amíg a rekordévben, 1989-ben 230 ezer jármű -- főleg személygépkocsi, valamint teherautó és busz -- készült a Zastavánál, addig a kibocsátás tavaly nem érte el a 14 ezret. A kereslet drámaian csökkent, hiszen a legújabb konstrukció, az 1988-as Yugo is 6600 márkába kerül.
Akinek van pénze, az inkább nyugati modelleket vásárol (sokan külföldről becsempészett luxuskocsikat a feketepiacon), ezért a Zastava vezérigazgatója szerint Belgrádnak emelnie kell a "nevetségesen alacsony" 4 százalékos importvámot. Ellenkező esetben soha nem vezethetnek eredményre az év elején a Peugeot-val, a FIAT-tal és a Volkswagennel ismét megkezdett együttműködési tárgyalások. A Zastava egyelőre a szomszédos balkáni országok számára szerelne össze autókat, de elkerülhetetlen lenne egy nagy összegű tőkeinjekció, ha talpra kívánják állítani a gyárakat.