BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az etikus promóció szükséges

A gyógyszercégek nem zárkóznak el az egészségügyi célú alapítvány létrehozásától, ám a pénz allokálása fejtörést okoz a számukra. Túlzónak tartják az 50 milliárd forintra becsült gyógyszerpromóciót, szerintük az etikus marketingtevékenység az egészségügyben is szükséges.

Leitner György, a legnagyobb nemzetközi gyógyszergyár, GlaxoSmithKline (GSK) hazai vállalatának vezérigazgatója túlzónak tartja az egészségügyi miniszter által 50 milliárd forintra becsült gyógyszerpromóció nagyságát, mint mondta -- bár ezt a cégek nem hozzák nyilvánosságra --, hazánkban mindenféle marketingtevékenységre 10-15 milliárd forintot fordíthatnak a gyártók.
Leitner szerint az etikus promóció szükséges, a vadhajtások pedig Magyarország más nemzetgazdasági ágaiban is meglévő korrupcióhoz hasonlítanak, amit az EU-csatlakozás miatt is meg kell állítani. Úgy fogalmazott: a minimálbér kétszeresét kereső magyar orvos a cégek támogatása nélkül nem tudná kifizetni a szakmai kongresszusok részvételi díját, a kórházak sem nélkülözhetik az ajándékba kapott drága műszereket. Nem tartja elképzelhetőnek, hogy a gyógyszergyártók önkéntes alapon csatlakoznak a miniszter által elgondolt alapítványhoz. Nagyobb esély lenne erre, ha a támogatás fejében valamit ők is kapnának, nevezetesen: az új készítmények kiszámítható társadalombiztosítási listára kerülését és az inflációt követő áremelés lehetőségét. Véleménye szerint az alapítvány létrejötte után sem tiltható meg a promóció, bár az orvosi utaztatások mederben tartására szükség lenne. Nem ért egyet Mikola azon szándékával, hogy az orvoslátogató ne keresse fel a rendelési idő alatt a doktorokat, szerinte a gyógyszerismertetésre szükség van.
Beke Zsuzsa, a legnagyobb hazai gyógyszercég, a Richter Gedeon Rt. pr-vezetője kérdésünkre elmondta, cégük nem ismeri Mikola István alapítványi koncepcióját. Technikailag nem tudja elképzelni az alapítványba befizetett pénz allokálását. Szerinte egyébként a promóció olyan marketingmunka, ami bármilyen termék, így a gyógyszer eladásához is hozzátartozik. Kétli a miniszter által becsült promóciós összeg nagyságát, az -- mivel nem publikus -- csak becslésen alapulhat.
A Richter az indokolatlan, nem szakmai célú promóciót elítéli. Szerintük a gyógyszerekkel kapcsolatos visszaélések kivizsgálásában részben a Magyar Orvosi Kamarának, másrészt az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak lenne teendője. A biztosító ellenőrei ugyanis felelősségre vonhatják azokat az orvosokat, akik esetleg a gyártóktól kapott pénz ellenében az ő termékeiket írják föl a betegeiknek. Beke Zsuzsa szerint a gyártókat az önszabályozás s a mindannyiuk által elfogadott etikai kódex minősítheti. Felhívta a figyelmet a tiszti főgyógyszerész minapi kijelentésére, hogy az Országos Gyógyszerészeti Intézet engedélyéhez kötnék a patikában elhelyezett, nem vényköteles orvosságokról szóló ismertetőket. Szerinte sok cég az OGYI segítségét ma is kéri, ám tapasztalatuk, hogy az intézet létszáma az ebből származó többletmunka elvégzését nem bírná.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.