BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Előzött Frankfurt, Párizs és Amszterdam

Ma már nem Londoné a kontinens legjobb repülőtere, a Heathrow nincs az élvonalban sem. Az Airwise internetes szaklap által idézett British Airways-vezérigazgató szerint a fejlesztések évtizedek óta tartó halogatása miatt a zuhanást már nem lehet a következő években megállítani.

A londoni Heathrow elvesztette első helyét Európa legfontosabb repülőtereinek rangsorában, és már az első három helyezett között sincs -- jelentette ki Rod Eddington, a British Airways vezérigazgatója. A szakember szerint Londont az elmúlt években lekörözte Frankfurt, Párizs és Amszterdam.
A holland csomópont utasforgalma például a most napvilágot látott adatok szerint az év első negyedében 4,1 százalékkal, 8,53 millióra emelkedett. Amszterdam különösen az Afrika és Ázsia felé irányuló forgalomban növelte szerepét, ahol 12, illetve 10 százalékkal emelte utasforgalmát.
Eddington úgy véli, a folyamat nem áll meg, a Heathrow megítélése a következő években tovább romolhat. Zürich és München például gyors ütemben csökkenti London mögötti lemaradását, így a brit főváros első számú repülőtere a kifutópáyák forgalma alapján 2010-re a hetedik helyre szorulhat vissza.
A vezérigazgató magasabb illetékeket, zsúfoltságot és a szolgáltatások színvonalának romlását jósolja akkor, ha a brit hatóságok nem kezdenek átfogó reformba. Eddington szerint az illetékes brit szervek már 15 éve tudják, hogy Nagy-Britanniának, ezen belül különösen London környékének jelentősen növelni kellene légiforgalmi kapacitását, de semmit sem tudtak tenni ennek érdekében.
A Heathrow azért számít nemzeti ügynek, mert a turisták és üzletemberek itt szerzik első és elutazásuk előtti utolsó benyomásaikat az országról. A BA vezetője Hongkong példáját követné, ahol új repülőtér épült, és ehhez igazították a térség egész közlekedési infrastruktúráját. A párizsi Charles de Gaulle szintén jó minta, ahol új kifutópályák és terminálok épültek, illetve a gyorsvasúti összeköttetés is létrejött.
A brit légi forgalom 1975 óta a háromszorosára emelkedett, miközben a repülőterek kapacitása nem nőtt. A járatok késése miatt a légitársaságoknál keletkező európai költségek elérik az évi 2,5 milliárd fontot. Ebből a BA londoni késései miatti rész ma már 100 millió font. A légitársaságnak emellett 500 milliójába kerül évente, hogy a Heathrow mellett a Gatwick repülőtéren is jelen kell lennie.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.