BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ezerfős elbocsátás lesz

A Malév Rt. vezetése által kidolgozott új üzleti stratégiának és a vállalat átalakítási programjának tervezete 2003-ra összesen 15 milliárd forint eredményjavítást irányoz elő 2000-hez képest -- jelentette be Szarvas Ferenc elnök tegnap sajtótájékoztatón. Az előzetes számítások szerint a cégnek 30-35 milliárd forint tőkeemelésre van szüksége, és várhatóan 600-900 főtől válnak meg.

A kormány március végén döntött a Malév támogatásáról. Határozatában rögzítette, hogy a légitársaság a tulajdonos ÁPV Rt.-vel együttműködve dolgozzon ki egy olyan stabilizációs programról szóló előterjesztést, amely a vállalat pénzügyi konszolidációját megalapozza, s amelynek alapján döntést lehet hozni a tőkejuttatás mértékéről, annak üteméről és felhasználásáról.
A stabilizáció és megújulás mottóval a Malév vezetése által kidolgozott dokumentum -- melyet tegnap ismertettek a dolgozókkal és az érdekvédelmi szervezetekkel -- két részből áll. A társaság hosszú távra (5-10 év) szóló új üzleti stratégiájából, valamint a 2003-ig végrehajtandó átalakítási programból. Ez utóbbi a légitársaság gyökeres reorganizációját és megújítását tűzi ki célul, aminek eredményeként a Malév 2002-re legalább nullszaldós teljesítményt céloz meg.
A jövedelemnövekedés, a versenyképesség és a hatékonyság erősödése létszámleépítéssel is együtt jár. Csoportszinten 2001-ben közel 600, 2002-ben pedig mintegy 400 fővel csökken az alkalmazottak száma, 14 százalékkal a hatékonyságjavító projektek, további 10 százalékkal pedig a hosszú távú járatok tervezett megszüntetése következtében.
Az átalakítási program négy kulcsfontosságú területen tervez radikális változásokat. A termék- és szolgáltatásfejlesztési program a szolgáltatási lánc teljes újragondolását, a Malév menetrendszerűségének javítását, a törzsutasprogram megújítását irányozza elő. A kereskedelmi program a bevételek és a fedezet növelését célozza meg, tartalmazza a bel- és külföldi értékesítési tevékenység teljes megújítását, a menetrend és az útvonalhálózat optimalizálását, illetve az ennek megfelelő géppark kialakítását.
Mivel a Malév hosszú távú járatai önállóan csak jelentős veszteséggel üzemeltethetőek, a tervek szerint a vállalat még az idén felülvizsgálja ezen járatait, amennyiben nincs lehetőség azok nyereségessé tételére a szövetségi csatlakozásról szóló tárgyalások sikeres lezárása eredményeként. A kereskedelmi program eredménynövelő hatása 10,6 milliárd forint.
A hatékonysági program mintegy 4,4 milliárd forintos eredménynövelő hatással számol a következő két évben. Ennek fő forrásai az informatikai átalakítások, a karbantartási és üzemeltetési tevékenység ésszerűsítése, valamint a beszerzések optimalizálása és a szervezeti átalakítás lesznek. Csökkentik a külképviseleti irodák számát és racionalizálják a kereskedelmi költségeket.
Az átalakítási program eredménynövelő hatása -- mondta Szarvas Ferenc -- már az idén érezhető lesz (mintegy 3 milliárd forint). Jelentős előrelépés azonban csak 2002-re (mintegy 12-13 milliárd forint) várható. A szakértők előrejelzése szerint a program 2003-ra bontakozik ki teljes mértékben, összesen 15 milliárd forint eredménynövelő hatással 2000-hez képest. Az átalakítás várható egyszeri költsége, illetve beruházási igénye 6,1 milliárd forint. Ezeken a számokon tovább javíthat a Malév sikeres szövetségi csatlakozása, amelyről intenzív tárgyalásokat folytatnak.
A társaság középtávon stabil működéséhez szükséges tőkeemelés mértékének kiszámítása még tart. A cég a minimálisan szükséges nagyságot fogja jelezni a tulajdonosnak. Ez az előzetes számítások szerint 30-35 milliárd forint. A programot a tervek szerint a dolgozói érdekképviseletek április végéig véleményezik, ennek figyelembevételével az igazgatóság május elején dönt és beterjeszti a tulajdonosnak. A Malév reményei szerint a kormány még a nyári szünet előtt meghozza a döntést. Az átalakítás elindítása 9-10 hónap, a teljes hatása 2-3 év.
A Malév stratégiájáról és jövőképéről szólva a társaság elnöke egyebek között elmondta, hogy a lehetséges alternatívák közül a közepes méretű légitársaságot célozták meg, amelynek gépparkja két korszerű gépcsaládon alapulna, flottája 20-25 gépből állna.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.