BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az RTL még terjeszkedne Európában

Az Európa-szerte 23 saját csatornával rendelkező RTL magyar társasága, az RTL Klub a közelmúltban nyereségesre fordult gazdálkodásával, új műsorokkal és -- legutóbb -- hirtelen vezetőváltásával, majd pedig a Westdeutsche Allgemeine Zeitung és a Bertelsmann közötti esetleges tulajdoncsere kapcsán került a hazai médiakörök érdeklődésének középpontjába.

Az RTL-csoportban számottevő részesedéssel rendelkező CLT-UFA és a brit Pearson tavaly előterjesztett elképzeléseinek megfelelően Európa meghatározó médiakonszernje a jövőben a kelet-európai piacok meghódítására koncentrál. A további terjeszkedést tervező RTL-csoport vezérigazgatója, Didier Bellens szerint a kulcsfontosságúnak számító német piac mellett elsősorban a kelet-európai régióban keresik a további lehetőségeket. Utóbbihoz magyar csatornájuk közönségsikere is ösztönzést adhat. Bellens a Handelsblattnak elmondta, leginkább az Európai Unióhoz földrajzilag közel eső országokban tudják elképzelni a fokozott szerepvállalást. Ebben példaértékűnek tekintik a magyar RTL Klub csatornát, amely már három év után nyereséget termel.
Spanyolország és Nagy-Britannia mellett a világ második legnagyobb médiapiacának számító Németország érthetően fontos a Bertelsmann AG többségi tulajdonában álló RTL-csoport számára. Jelenleg is készen állnak arra, hogy a Super RTL és RTL II néven működő csatornákban növelhessék részesedésüket, ha valamelyik társtulajdonos üzletrészének eladása mellett dönt -- nyilatkozta a német lapnak a közelmúltban Bellens azzal összefüggésben, hogy az esseni Westdeutsche Allgemeine Zeitung lapkiadó éppen az RTL-csoportban lévő 7,4 százaléknak megfelelő, mintegy 3 milliárd német márkát érő tulajdoni hányadának eladását -- vagy például Bertelsmann-lapokra való cseréjét -- fontolgatja.
A társaság egyébként továbbra is kitart a zömében a szórakoztatásra, kereskedelemre és információra koncentráló programok mellett. Ezzel összhangban alapították nemrég az RTL Shops nevű, közvetlenül a fogyasztókat megcélzó csatornát. A kedvező belga és francia tapasztalatok most a német piacot veszik célba az új szolgáltatással.
Az RTL-csoport vezetői egyelőre nem látnak Európában igazán nagy versenytársat, ilyen legfeljebb csak amerikai szerepvállalással bukkanhatna föl. Terveik megvalósításánál csak a regionálisnak mondott társaságok -- mint a német Leo Kirch vagy az olasz választások nyertese, Silvio Berlusconi érdekeltségei -- jelenthetnek konkurenciát. Bellens a reklámpiacon tapasztalható visszaesés ellenére társasága számára 2 százalék körüli nyereségnövekedést tart megvalósíthatónak az idén, amit véleménye szerint a jókor végrehajtott költségcsökkentő intézkedések tesznek lehetővé. Mint elmondta, a kiadásokat elsősorban a sorozatok és a játékfilmek költségvetésénél tudják jelentősen visszafogni.
Az internet területén is meglehetősen óvatos stratégiát követ a vezetés. Bár nemrégiben még nagyszabású víziókról számoltak be az internet és a tévézés jövőbeni összeolvadásáról, most egész Európában mindössze 60 millió eurót szánnak az on-line-kiadásokra ebben az évben. A széles sávú adók fejlesztésére egyébként az idén 9 millió eurót terveztek. Számos szkeptikus vélemény ellenére Didier Bellens úgy gondolja, hogy ezzel a csekélyebb összeggel is az on-line-ágazat meghatározó szereplői tudnak lenni.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.