Az RTL még terjeszkedne Európában
Az RTL-csoportban számottevő részesedéssel rendelkező CLT-UFA és a brit Pearson tavaly előterjesztett elképzeléseinek megfelelően Európa meghatározó médiakonszernje a jövőben a kelet-európai piacok meghódítására koncentrál. A további terjeszkedést tervező RTL-csoport vezérigazgatója, Didier Bellens szerint a kulcsfontosságúnak számító német piac mellett elsősorban a kelet-európai régióban keresik a további lehetőségeket. Utóbbihoz magyar csatornájuk közönségsikere is ösztönzést adhat. Bellens a Handelsblattnak elmondta, leginkább az Európai Unióhoz földrajzilag közel eső országokban tudják elképzelni a fokozott szerepvállalást. Ebben példaértékűnek tekintik a magyar RTL Klub csatornát, amely már három év után nyereséget termel.
Spanyolország és Nagy-Britannia mellett a világ második legnagyobb médiapiacának számító Németország érthetően fontos a Bertelsmann AG többségi tulajdonában álló RTL-csoport számára. Jelenleg is készen állnak arra, hogy a Super RTL és RTL II néven működő csatornákban növelhessék részesedésüket, ha valamelyik társtulajdonos üzletrészének eladása mellett dönt -- nyilatkozta a német lapnak a közelmúltban Bellens azzal összefüggésben, hogy az esseni Westdeutsche Allgemeine Zeitung lapkiadó éppen az RTL-csoportban lévő 7,4 százaléknak megfelelő, mintegy 3 milliárd német márkát érő tulajdoni hányadának eladását -- vagy például Bertelsmann-lapokra való cseréjét -- fontolgatja.
A társaság egyébként továbbra is kitart a zömében a szórakoztatásra, kereskedelemre és információra koncentráló programok mellett. Ezzel összhangban alapították nemrég az RTL Shops nevű, közvetlenül a fogyasztókat megcélzó csatornát. A kedvező belga és francia tapasztalatok most a német piacot veszik célba az új szolgáltatással.
Az RTL-csoport vezetői egyelőre nem látnak Európában igazán nagy versenytársat, ilyen legfeljebb csak amerikai szerepvállalással bukkanhatna föl. Terveik megvalósításánál csak a regionálisnak mondott társaságok -- mint a német Leo Kirch vagy az olasz választások nyertese, Silvio Berlusconi érdekeltségei -- jelenthetnek konkurenciát. Bellens a reklámpiacon tapasztalható visszaesés ellenére társasága számára 2 százalék körüli nyereségnövekedést tart megvalósíthatónak az idén, amit véleménye szerint a jókor végrehajtott költségcsökkentő intézkedések tesznek lehetővé. Mint elmondta, a kiadásokat elsősorban a sorozatok és a játékfilmek költségvetésénél tudják jelentősen visszafogni.
Az internet területén is meglehetősen óvatos stratégiát követ a vezetés. Bár nemrégiben még nagyszabású víziókról számoltak be az internet és a tévézés jövőbeni összeolvadásáról, most egész Európában mindössze 60 millió eurót szánnak az on-line-kiadásokra ebben az évben. A széles sávú adók fejlesztésére egyébként az idén 9 millió eurót terveztek. Számos szkeptikus vélemény ellenére Didier Bellens úgy gondolja, hogy ezzel a csekélyebb összeggel is az on-line-ágazat meghatározó szereplői tudnak lenni.


