Gondban a The New York Times
Jelentős lapok is megszenvedik a hirdetési válságot. A The New York Timest és a Boston Globe-ot megjelentető New York Times Co. (NYTC) az év első három hónapjának üzleti eredményéről kiadott jelentésében lapjai reklámbevételeinek jelentős csökkenéséről adott számot. A két újság együttesen a tavalyi év azonos időszakában elért 83,1 millió dollárral szemben az idén az első negyedévben csak 61,3 milliós nyereséget könyvelhetett el, árbevételük pedig a 2000 első három hónapjának 821,8 milliójával szemben az idén 5,3 százalékkal kevesebbet, 778,2 millió dollárt tett ki. Ezen belül a hirdetési árbevétel a múlt év azonos időszakához képest 6,6 százalékkal volt kisebb. A Reuters híradása szerint a társaság a második negyedévre sem számol a trend radikális megváltozásával. Ennek értelmében 2 százalékra korrigálták a 2001-es eredmények alapján az egy részvényre várható nyereség ez év elején még 6 százalékban meghatározott növekedésének mértékét. Michael Beebe, a Goldmann Sachs elemzője még ezt a várakozást is túlzottnak értékeli. Véleménye szerint rendkívül kedvező, szinte a csodával határos bevételeket kell produkálni az NYTC lapjainak ahhoz, hogy a társaság sikeresen kompenzálni tudja az első két negyedévben elmaradt bevételeit. A Reutersnak adott nyilatkozata alapján a szakértő azonban egyelőre semmi jelét nem látja annak, hogy az év végéig komolyabb változásokra lehetne számítani a reklámpiacon. A hirdetési válságot elsősorban a technológiai szektor gyengélkedése és a dotcom cégek megrendülése okozta, de a korábbinál kevesebbet hirdetnek a pénzügyi szolgáltatásokat kínáló társaságok is. Az amerikai hirdetési piacon a tavalyi év első hat hónapjában még aktív reklámozóként voltak jelen azok az internetes vállalkozások, amelyek az év végére már fel is számolták tevékenységüket. Hasonlóan Beebe álláspontjához, a médiaszektor más elemzői is egyetértenek abban, hogy az amerikai gazdaság stagnálása a szektoron belül a nyomtatott sajtót érinti elsősorban és a legérzékenyebben, ugyanakkor derűlátóbb vélemények szerint éppen a gyors reakciók miatt a trend az év második felére elsőként a nyomtatott sajtóban fordulhat meg. John O''Brien, az NYTC pénzügyi igazgatója inkább a kilátásba helyezett adóreformhoz, illetve a nyomdai árak azzal összefüggésben várható csökkenéséhez köti cége korlátozott optimizmusát. Russel Lewis, az NYTC ügyvezetője a helyzet elemzését azzal egészíti ki, hogy a dotcom cégek és más technológiai vállalkozások a most bázisnak számító tavalyi év első negyedében eladdig soha nem látott és egyhamar meg nem ismételhető mértékben, mintegy 15 százalékkal pörgették fel a hirdetési árbevételeket, amelyek ilyen hirtelen és ekkora mértékű visszaesésre azonban a kiadók nem készültek fel idejében.
Elképzelhető, hogy a hirdetési piac pangása, valamint az emelkedő előállítási költségek, elsősorban a nyomdai árak növekedése miatt a The New York Times elbocsátásokra kényszerül. Ugyanakkor nem szünetelnek a fejlesztések sem: az NYTC a harmadik negyedévtől az e-copy szolgáltatás elindítására készül, azaz lapjainak oldalait az eredeti tördelés szerinti formában is felteszi a világhálóra. Így aki letölti és kinyomtatja az egyes oldalakat, az eredetihez nem csak tartalmában tökéletesen hasonló "újsághoz" jut. Arthur Sulzberger, a kiadó elnöke azért lát fantáziát az új szolgáltatásban, mert a jelenlegi elektronikus változathoz képest sok olvasó részesíti előnyben a nyomtatott lapok látványát és hangulatát. Az e-copy a hagyományos újsághoz hasonlóan előfizethető, illetve példányonként is megvásárolható lesz.


