BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarországra készül a Zara

Pillanatok allatt túljegyezték a Zara áruházláncot birtokló spanyol Inditex részvényeit. Az újdonsült tulajdonosok részesei akarnak lenni annak a példátlan sikernek, amely a mindig a legutolsó divatot kínáló Zarát a világ ruházati cégeinek élvonalába repítette -- rögtön az amerikai GAP és a svéd Hennes & Mauritz mögé. A társaság vezetése várhatóan fél év múlva dönt a magyarországi megjelenésről.

A világ még nem is ismeri, de már visszavonulni készül az Inditex-csoport 65 éves tulajdonosa: Amancio Ortega megválik a divatcég papírjainak 23 százalékától, mivel három gyermeke közül egyik sem tart igényt a divatbirodalomra.
Annál inkább a befektetők, akiket lenyűgözött az Inditex gyors növekedése: 1998 óta a bevételek évente átlagosan 27 százalékkal bővültek, s a cégcsoport az idén is 20 százalékos forgalomnövekedést vár a tavalyi 435 milliárd pezeta (2,25 milliárd dollár) után. Az Inditex általában háromévente nyitott egy boltot, így mára az öt márkának -- Zara, Massimo Dutti, Pull & Bear, Bershka és Stradivarius -- több mint ezer üzlete van a világ 33 országában. A zászlóshajó azonban mindenképpen a Zara, amely 450 boltjával a világ 30 országában van jelen.
Amancio Ortega 1963-ban a galíciai kikötővárosban, La Corunában fektette le divatbirodalmának alapjait, amikor elkezdett otthonkákat gyártani és árulni a környékbeli háziasszonyoknak. Ebből nőtt ki 1975-ben a Zara márka, amivel mára az Inditex a világ legdinamikusabban bővülő áruházi láncolata lett. Sikerének a kulcsa a változó divatirányzatokhoz való gyors alkalmazkodás, ami elsősorban a vállalat vertikális felépítésének köszönhető: az integráció az anyagok festésétől kezdve a tervezést, a marketinget és az értékesítést öleli fel. A versenytársakkal ellentétben ugyanis a Zaránál a ruhák több mint fele helyben készül, s kevésbé támaszkodnak az egyébként lassan mozduló beszállítókra, mint például a Hennes & Mauritz, amely 900 kis céggel áll kapcsolatban. A Zara divattervezői viszont az üzletvezetőkkel állnak napi kapcsolatban, hogy megtudakolják: mi fogy a legjobban, így azonnal reagálni tudnak az igényekre. S a végeredmény: a Zarának három-négy hétbe telik egy új modell elkészítése a tervezéstől a "polcrakész" állapotig, míg a szakmában az átlag kilenc hónap körül van. Mindez úgy, hogy a cég évente 10 ezer új darabot hoz ki, s egyik sem marad a boltban egy hónapnál tovább.
A jó eredmények megalapozzák a társaság további terjeszkedését világszerte, így Magyarországon is. Az Inditex marketingosztályának munkatársa a Világgazdaság érdeklődésére elmondta, hogy a Zara készül a magyar piacra. Várhatóan az idei év végén, a jövő év elején döntenek arról, mikor jelennek meg. Nagyjából két éve a Fotex kizárólagos franchise-szerződést kötött a Zarával ruházati kiskereskedelmi hálózatának magyarországi üzemeltetésére. A Fotex és az Inditex három éven belül hat hazai üzlet megnyitásában állapodott meg, melyek egyenként 2000 négyzetméter területen működtek volna. Az első egység megnyitását 1999 szeptemberére időzítette a társaság, az ügylet -- amitől évi 10 milliárd forint körüli forgalomra számítottak a partnerek -- azonban meghiúsult.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.