Műsormagazinok a piacon
A hírlapárusi forgalomba kerülő újságok nyomdai minőségük, információtartalmuk és magazinkarakterű szórakoztató oldalaik mennyisége alapján két nagyobb csoportba sorolhatók. A magasabb árfekvésűek (RTV Részletes, Színes RTV és a 420 ezer körüli példányszámával piacvezető TVR Hét) közül kettő a műsorokat ismertető szolgáltatás mellett érdemben tölti be a sztár-, illetve életmódmagazinok szórakoztató funkcióját is. A verseny egyik fontos tényezője az ismertetett tévécsatornák száma: az azonos fogyasztói áron kapható, és immár közel egyforma terjedelmű TRV Hét és Színes RTV versenyében előbbi nemrég éppen a csatornák számának bővítésével és plusz 16 oldallal erősítette piaci pozícióját. A két legnagyobb példányszámú színes műsormagazinnal szemben az RTV Részletes pedig -- a teljes műsorújság-választékból egyébként egyedüliként -- 37 tévécsatorna programja mellett a rádióműsorok valóban részletes ismertetésével kínál többletszolgáltatást olvasóinak. Figyelemre méltó, hogy a hírlapárusi forgalomban hozzáférhető műsorújságok közül csak a három legigényesebb kiállítású és mint ilyen a hirdetési bevételekért is magasabb tarifákon versenyző újság (a TVR Hét, a Színes RTV és az RTV Részletes) auditáltatja terjesztett példányszámát.
A fizetőképes kereslet differenciáltságát és a tartalom rugalmasságát kihasználva két nagy kiadó, az AS és az EKH több különböző terjedelmű, minőségű és fogyasztói árú műsorlappal is képviselteti magát a piacon. A VNU újságnyomó papíron készített, 32 oldalas, 56 forintos RTV Műsormagazinja ugyanott, ugyanazzal a stábbal készül, mint információban gazdagabb, formailag igényesebb társa, a több mint 380 ezres példányszámú, 119 forintért kapható Színes RTV. Az Axel Springer Budapest pedig négy különböző (ezen belül egy kétheti megjelenésű) műsorújsággal képviseltetei magát a hazai nyomtatott sajtó egyik legjelentékenyebb termékcsoportjában.
Az önálló programmagazinokhoz hetente további mintegy 380-400 ezer -- tartalmában elsősorban a televíziók műsorára koncentráló -- ingyenes kiadvány járul. Az egymással versengő négy országos politikai napilap kiadója közül ugyanis egyik sem engedhetné meg magának, hogy -- a mellett, hogy főlapjuk mindennap közli az aznapi műsorokat -- ne lássák el olvasóikat kivehető heti műsormelléklettel is. Ez a szolgáltatás részben ösztönzi az értékesítést, hiszen a műsormelléklet megjelenésének napján a főlapok példányszáma többé vagy kevésbé, de mindenképpen érzékelhetően emelkedik. Másfelől a műsormelléklet reklámhordozóként egész héten "működik", s így akár önállóan, akár csomagban kínálva teszi árnyaltabbá a kiadók hirdetési ajánlatát.
De nem csak a kiadók profitálnak olvasóik "tévééhségéből". A virágzó hazai programmagazin-piac egyik legnagyobb nyertese a Szikra Lapnyomda, amely -- saját kiadású műsorlapjával együtt -- a táblázatunkban szereplő kiadványok közül ötöt állít elő, hetente összesen több mint 800 ezer példányban. De a Szikrában gyártják egyebek mellett a szintén 16 oldalas saját műsormelléklettel kibővített, 250 ezer példányos Szabad Földet is. Ennek kivehető műsormellékletével együtt a Szikra (a Népszabadság magazinja esetében az Athenaeummal közösen) hetente több mint egymillió műsormagazint állít elő.


