BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Műsormagazinok a piacon

A műsorújság az egyik legnagyobb választékban elérhető termék a hazai sajtópiacon, önálló címként, illetve főként napilapok mellékleteként hetente tucatnyinál is több jut el az olvasókhoz, közel kétmillió példányban. A népszerű termékből az Axel Springer Budapest (AS) Kft. és a VNU-hoz tartozó EKH Kft. hetente több címet is megjelentet, a Szikra Lapnyomda pedig -- miközben maga is kiad ilyen újságot -- minden héten egymilliónál több programmagazint nyomtat ki.

A hírlapárusi forgalomba kerülő újságok nyomdai minőségük, információtartalmuk és magazinkarakterű szórakoztató oldalaik mennyisége alapján két nagyobb csoportba sorolhatók. A magasabb árfekvésűek (RTV Részletes, Színes RTV és a 420 ezer körüli példányszámával piacvezető TVR Hét) közül kettő a műsorokat ismertető szolgáltatás mellett érdemben tölti be a sztár-, illetve életmódmagazinok szórakoztató funkcióját is. A verseny egyik fontos tényezője az ismertetett tévécsatornák száma: az azonos fogyasztói áron kapható, és immár közel egyforma terjedelmű TRV Hét és Színes RTV versenyében előbbi nemrég éppen a csatornák számának bővítésével és plusz 16 oldallal erősítette piaci pozícióját. A két legnagyobb példányszámú színes műsormagazinnal szemben az RTV Részletes pedig -- a teljes műsorújság-választékból egyébként egyedüliként -- 37 tévécsatorna programja mellett a rádióműsorok valóban részletes ismertetésével kínál többletszolgáltatást olvasóinak. Figyelemre méltó, hogy a hírlapárusi forgalomban hozzáférhető műsorújságok közül csak a három legigényesebb kiállítású és mint ilyen a hirdetési bevételekért is magasabb tarifákon versenyző újság (a TVR Hét, a Színes RTV és az RTV Részletes) auditáltatja terjesztett példányszámát.
A fizetőképes kereslet differenciáltságát és a tartalom rugalmasságát kihasználva két nagy kiadó, az AS és az EKH több különböző terjedelmű, minőségű és fogyasztói árú műsorlappal is képviselteti magát a piacon. A VNU újságnyomó papíron készített, 32 oldalas, 56 forintos RTV Műsormagazinja ugyanott, ugyanazzal a stábbal készül, mint információban gazdagabb, formailag igényesebb társa, a több mint 380 ezres példányszámú, 119 forintért kapható Színes RTV. Az Axel Springer Budapest pedig négy különböző (ezen belül egy kétheti megjelenésű) műsorújsággal képviseltetei magát a hazai nyomtatott sajtó egyik legjelentékenyebb termékcsoportjában.
Az önálló programmagazinokhoz hetente további mintegy 380-400 ezer -- tartalmában elsősorban a televíziók műsorára koncentráló -- ingyenes kiadvány járul. Az egymással versengő négy országos politikai napilap kiadója közül ugyanis egyik sem engedhetné meg magának, hogy -- a mellett, hogy főlapjuk mindennap közli az aznapi műsorokat -- ne lássák el olvasóikat kivehető heti műsormelléklettel is. Ez a szolgáltatás részben ösztönzi az értékesítést, hiszen a műsormelléklet megjelenésének napján a főlapok példányszáma többé vagy kevésbé, de mindenképpen érzékelhetően emelkedik. Másfelől a műsormelléklet reklámhordozóként egész héten "működik", s így akár önállóan, akár csomagban kínálva teszi árnyaltabbá a kiadók hirdetési ajánlatát.
De nem csak a kiadók profitálnak olvasóik "tévééhségéből". A virágzó hazai programmagazin-piac egyik legnagyobb nyertese a Szikra Lapnyomda, amely -- saját kiadású műsorlapjával együtt -- a táblázatunkban szereplő kiadványok közül ötöt állít elő, hetente összesen több mint 800 ezer példányban. De a Szikrában gyártják egyebek mellett a szintén 16 oldalas saját műsormelléklettel kibővített, 250 ezer példányos Szabad Földet is. Ennek kivehető műsormellékletével együtt a Szikra (a Népszabadság magazinja esetében az Athenaeummal közösen) hetente több mint egymillió műsormagazint állít elő.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.