A Toyota Motor Corp. működési profitja 12,1 százalékkal, 870,13 milliárd jenre (7,06 milliárd dollárra) emelkedett az egy évvel korábbi 775,98 milliárd jenről, noha iparági elemzők előzetes becslése 834,6 milliárdot tartalmazott. A cég ezzel a -- különösen az amerikai piac révén elért -- eredménnyel túlszárnyalta saját, 1997/98-ban felállított 818,1 milliárd jenes rekordját.
A konszern nettó nyeresége 15,8 százalékkal, 471,3 milliárd jenre emelkedett. A csoport forgalma 4,2 százalékkal, 13,42 trillióra nőtt.
A Toyota 22 százalékos adózás előtti eredménynövekedése különösen annak fényében jelentős, hogy legerősebb japán riválisáé, a Honda Motoré 8 százalékkal csökkent -- idézi a Reuters Steve Ushert, a JP Morgan elemzőjét, rámutatva, hogy ez utóbbi működési profitja különösen az európai (gyártói) tevékenység veszteségei miatt csökken második éve.
A Lehman Brothers szakértője szerint ugyanakkor mindkét cég sok pénzt keresett az Egyesült Államokban, de a Toyota talán kevesebbet vesztett Európában.
Tadaaki Jagava, a Toyota alelnöke tegnap azt is bejelentette, hogy az európai gyártás veszteségeinek csökkentése érdekében a cég ősztől nem vásárol több dízelmotort a Corollákhoz a PSA Peugeot/Citroen csoporttól. A márka először Japánból származó motorokkal pótolja a PSA-termékeket, majd saját walesi gyárában állít elő dízelmotorokat. A Deeside-ban lévő üzem jelenlegi 185 ezres éves kapacitását 2003-ra 400 ezerre fejlesztik föl. A Toyota az elmúlt évben 170 ezer kocsit állított elő brit üzemeiben.
A visszafogott előrejelzéseiről ismert Honda ugyanakkor a közelmúltban bejelentette, hogy az áprilisban kezdődött üzleti évben rekordbevételre számít, mert a jen gyengülése révén az export versenyképesebb lesz, így a külföldi eladások növekedése jelentős nyereségnövekedést hozhat csoportszinten.
Ugyancsak e tendenciában bízva a Toyota mintegy 5,59 millió személy- és teherautó eladásával számol 2001/2002-ben, míg a márciusban zárult pénzügyi évben 5,52 millió autót adott el világszerte. Európában változatlanul 690 ezer gépjármű értékesítését tervezi a cég.
A népszerű márkanév révén a Toyota részesedése a hazai piacon 0,9 százalékos emelkedéssel 43,1 százalékra nőtt.
Ipari elemzők szerint a Nissan Motortól is eredményesség várható, míg a szintén átszervezés alatt álló Mitsubishi és Mazda a veszteségesség megfordításáért küzd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.