Akció lesz, árcsökkentés nem
Nem várható, hogy a kiutaztató társaságok a forint idei erősödése miatt kedvezővé vált helyzetben a nyári szezonban csökkentik áraikat. Ám egyes cégek szerint nem kizárt, hogy egyes akcióknál az utasok is érzik ezt a kedvező hatást, hiszen kedvezőbb áron tudnak üdülést vásárolni.
A megkérdezett utazási irodák még nem érzik napi munkájukban a forint konvertibilissé válásának jótékony hatását. Több cégnél még azt sem tudták pontosan megmondani, hogy hétfőtől érezhető lesz-e valamilyen érdemi változás számukra. Az utaztatók egyelőre arra várnak, hogy a bankok tegyék meg az első lépést.
Simon András, a Creditreform szerint tavaly 1,876 milliárd forintos nettó forgalmat elért Malév Air Tours ügyvezetője úgy gondolja, a forint erősödéséből keletkező többlettel részben ellensúlyozni tudják az idén ősztől megemelkedő kaució miatti többletterhet. Az ebből származó áremelkedés mértékét ez csökkenti. Ráadásul nem lehet előre látni, meddig tart ez a folyamat, így üzleti szempontból merész lépés lenne az árcsökkentés.
Mint Zsila Sándor, a Korzika-Holidays ügyvezetője mondta, a forgalom függvényében éves szinten 1-2 százalékos nyereségnövekedést jelenthet a forint erősödése, míg ez a nyári szezonban 3-4 százalék is lehet. Az árcsökkentés nem lenne reális elvárás, hiszen nem lehet tudni, meddig tart a forint erősödése. Ez rövid időn belül lelassulhat, ezért az utaztatók nem tesznek elhamarkodott lépéseket.
Simon András úgy vélekedett, hogy a liberalizálás még csak elv, amit a gyakorlati munkában egyelőre nem fognak érezni. Reálisan csak az ősz második felében lesz érezhető e kedvező lépés. A cégek számára a jövő évi felkészülés fényében fontos a közelmúltban meghozott kormányzati döntés.
Hogy az értékesítési láncban a repülőjegyek fogyasztói árának változtatási lehetősége hol van, az attól függ, a légitársaságok forintban, vagy az adott külföldi valutában végzik az értékesítést. Az Air Malta járataira szóló jegyeket például az utazási irodák előre meghatározott szezonális schillingáron kapják -- tudtuk meg Lehotai Zsófia budapesti képviselőtől. Az utazási irodák forintban fizetik ki a schillingárat, a magyar valuta erősödése esetén tehát kevesebbet fizetnek, az árfolyam változásához a légitársaság budapesti képviselete alkalmazkodik. A forintban befolyó összeget a frankfurti központ végül már átváltva kapja meg, ennek összege azonban így nem változik.
A rendszerből tehát kiderül, hogy ha például az Air Malta repülőjegyeinek fogyasztói ára a forint felértékelődésével összhangban nem csökken, az árfolyamnyereség az utazási irodák zsebébe vándorol. Ugyanez a helyzet a szintén nem forintban meghatározott repülőtéri illetékek esetében is. Ha egy légitársaság eleve forintban adja tovább a jegyeket, akkor változatlan fogyasztói ár mellett nő nyeresége.
A kelet-európai régióban viszont Magyarországon a legolcsóbbak a repülőjegyárak, így a légitársaságok a külföldi központok nagy nyomása alatt dolgoznak -- mondta Körmendy-Ékes Mária, a SAS magyarországi kirendeltségének értékesítési igazgatója. A skandináv légitársaság magyar viszonylatban olyan alacsony nyereséggel dolgozik, hogy a forint erősödése legfeljebb az üzleti működés normalizálódását eredményezi -- vélte a szakember. Mindezek alapján nem lehet arra számítani, hogy a forint liberalizációja miatt a repülőjegyek ára esni fog, bár a folyamaton kétségtelenül nyer a bevételeit svéd koronában elkönyvelő társaság. Körmendy-Ékes szerint a forint felértékelődése hosszú távon várhatóan egyébként sem lesz olyan mértékű, hogy az a SAS bevételeit ugrásszerűen megemelje.
A Mahart PassNave Személyhajózási Kft.-nél még nem lehet pontosan látni, hogy milyen hatása lesz a forinttal kapcsolatos intézkedéseknek, bár kimutatható eredményjavulásra nem számítanak. Vajas Jenő ügyvezető igazgató úgy látja, a pozitív és a negatív hatások kiegyenlítik egymást. Az azonban bizonyos, hogy a liberalizálás hatásaként az árfolyamveszteséggel a jövőben már nem kell számolniuk, ami jelentős megtakarítás.

