Magyarországra települhet az Electrolux-csoporthoz tartozó AEG márka rothenburgi porszívógyártása -- derül ki német sajtóforrásokból. A nyugat-európai részlegeinek nyereségességi szintjével elégedetlen svéd csoport a közeljövőben dönt arról, hogy az évi 1,6 milliós kapacitású németországi gyártást, ahol jelenleg 400 főt foglalkoztatnak, Jászberénybe helyezze át.
A lépés nem új keletű az Electrolux magyarországi történetében, hiszen néhány éve Angliából hozták át a porszívógyártást, míg Dániából került át a fagyasztók előállítása.
A porszívógyártást érintő újabb kapacitások tervét megerősítették az Electrolux Lehel Hűtőgépgyár Kft.-nél is. Az éppen tíz éve privatizált magyar vállalatba a svéd tulajdonos eddig 36 milliárd forintot fektetett be. Az idén 85 milliárd forintos forgalmat tervező társaságnál ebben az évben 6,5 milliárd jut fejlesztési célokra. Jelenleg a hűtőgépgyártás további kapacitásbővítése van soron. Ennek keretében a nagy magasságú (kétméteres) készülékek gyártása kerül át Olaszországból Jászberénybe.
A háztartási berendezéseket gyártó anyakonszern tavaly világméretekben 6,1-ről 6,5 százalékra növelte a nyereségességet, miközben Európában a ráta 5,7-ről 5,1 százalékra ment vissza -- számol be a Handelsblatt. Egyebek mellett ez a körülmény késztette a konszern vezetését arra, hogy megbízza az európai igazgatót: dolgozzon ki programot az európai értékesítés nyereségességének javítására. Wolfgang König ezt elsősorban a költségek lefaragásával akarja elérni.
Az európai igazgató tervei szerint évente 1-2 százalékkal lefaragják a rezsiköltséget, 700-1000 fővel csökkentik a konszern 28 ezres európai állományát, s gyárbezárásokra is sor kerülhet. König véleménye szerint a konszernnek nincs feltétlenül szüksége 25 leányvállalatra Európában, ezért összevonásokat terveznek, ugyanakkor jelentős megtakarítási lehetőség van a megvásárolt márkák -- AEG, Zanussi, Juno, Zanker -- gyártásában is.
De ez az éremnek csak az egyik oldala, csupán takarékossággal nem lehet komoly mértékben növelni a nyereségességet, szükség van az értékesítés erőteljes növelésére is. Elsősorban a nagy ügyfelekkel -- mint például a Kingfisher, a Metro vagy a Quelle -- akarják szorosabbra fűzni a kapcsolatot, de általában véve is nagyobb hangsúlyt akarnak helyezni a marketingre. Mert mint König fogalmaz, eddig elsősorban a technikával foglalkoztak, s kevésbé törődtek az ügyfelekkel.
König elmondása szerint tavaly 150 ezerrel több mosógépet adhattak volna el, ha a megfelelő modellek a megfelelő időben a megfelelő helyen lettek volna. A társaság most tanulmányt készített az európaiak vásárlási szokásairól, s ennek alapján alakítják ki jövőbeli stratégiájukat az egyes modellek fejlesztését és a marketinget illetően.
A piaci részesedés növelését tekintve elsősorban Kelet-Európában vannak még tartalékok -- írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung. Kelet-Európában öt éven belül a jelenlegi kétszeresére, 20 százalékra akarja növelni részesedését az Electrolux, itt egyelőre még csak a harmadik helyen áll a Bosch-Siemens és a Merloni mögött, míg Európa egészét tekintve az első hely az övé.
Az európai ügyekkel megbízott igazgató nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint azt, hogy az Electrolux-értékesítés gyorsabb ütemben bővüljön, mint a piac, s a nyereségességi ráta elérje a 8 százalékot. König az eddig eltelt időszakot tekintve elégedett lehet, hiszen az első fél évben a forgalom 4 százalékkal nőtt, miközben az egész piac 2 százalékkal bővült.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.