vége előtt nem várható egységes EU-szabályozás, annak ellenére, hogy a múlt héten elkészült Brüsszel legújabb -- kompromisszumos -- javaslata. Eszerint a már betiltott televízió után a sajtóban, a rádióban és az interneten is tilos lenne a tagországokban a dohányáruk reklámja, mármint akkor, ha ezúttal sikerül minden tagországgal elfogadtatni az Európai Bizottság elképzelését. Ennek, illetve a bevezetésnek a várható idejét reklámpiaci elemzők, köztük az Advertising Age szakértői legkorábban 2004-re teszik. Mint ismeretes, az egységes európai szabályozásra legutóbb tavaly októberben tett kísérletet a bizottság, az akkori rendelkezés azonban az óriásplakátokat és a mozihirdetéseket is érintette, és emiatt a tagországok nem fogadták el az ajánlást. Ezúttal a korábban kifogásolt két médium nem esne az új szabályozás hatálya alá. A dohánygyártók számára viszont tilos lenne a nemzetközi szponzorálás -- ami Magyarország vonatkozásában például a Philip Morris és a Marlboro által támogatott Forma--1-es futamot érinthetné érzékenyen. Új eleme a javaslatnak, hogy a dohánygyáraknak nyilvánosságra kellene hozniuk éves reklámköltésüket. Mint arról lapunk többször is beszámolt, az EU-konformitásra hivatkozva az idén módosított hazai reklámtörvény messze elébe ment a jelenleg érvényes európai szabályozásnak. Magyarországon a nyomtatott sajtóban ez év július 1-jétől, óriásplakáton pedig 2002. január 1-jétől válik tilalmassá a dohányáruk hirdetése. Ugyanakkor a szabályozás megengedi a dohánygyártóknak egyes rendezvények -- így a Forma--1-es futam -- szponzorálását. A várhatóan csak 2004-től életbe lépő EU-szabályozás ilyen mértékű "megelőzése" reklámpiaci elemzők szerint szerint ez év végéig mintegy 3 milliárd forintos bevételkiesést jelent majd az eszköztulajdonosok számára.