Fejlesztést ígér a MÁV
A piaci verseny jegyében a MÁV igyekszik szolgáltatásait fejleszteni. Mivel az évi mintegy 155 millió utasból 90 millió 60 kilométernél rövidebb szakaszon veszi igénybe a vasutat, a társaság az elővárosi járatok korszerűsítésére koncentrál. Ennek jegyében egy 38 millió eurós, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD) kapott hitelből 2003-ig összesen 136 elővárosi kocsi felújítására kerül sor a Dunakeszi Járműjavítóban -- közölte Kukely Márton vezérigazgató.
Egyetlen ilyen kocsi beszerzési költsége 200 millió forint körül van, a felújítás azonban most egyenként 75-76 millióból valósul meg. Mint Kukely Márton elmondta, a horvát vasút tartozásának törlesztéseként a MÁV tíz gyorsvasúti kocsi felújítását fogja kérni. Ezzel párhuzamosan folyik a sínbuszbeszerzési pályázat, a német hitel mellett a MÁV 2,5 milliárd forint értékben kapott ehhez környezetvédelmi támogatást.
A vezérigazgató elmonda: a távolsági személyszállítás fejlesztésének részeként az intercity és interpici járatok mellett a jövőben rövidebb menetidejű, ritkábban megálló intercity rapid járatok is indulnak. A nemzetközi forgalomban az európai tendenciának megfelelően alacsony az utasszám, ami a szolgáltatási színvonalnak és tarifaproblémáknak egyaránt betudható.
A javulás érdekében tárgyalások folynak például az osztrák vasutakkal egy vásárlóerővel arányos, aszimmetrikus díjszabás kialakításáról.
Kukely Márton úgy találja, a Budapesti Kereskedelmi Szövetségben a közös bérlet kialakítása körül lelassultak az egyeztetések. Fejleménynek számít viszont, hogy a Ferihegyi repülőtérre vivő gyorsvasút építésével kapcsolatos feladatokra a MÁV és a Trigránit Rt. létrehozott egy közös társaságot. Ugyancsak figyelemre méltó, hogy a Déli pályaudvar területén egy 30 ezer négyzetméteres terület hasznosítását és a vágányok felülépíthetőségét vizsgálja a MÁV.
Az uniós elvárásoknak megfelelően ebben az évben már önálló mérleg készül a MÁV tulajdonában álló működő infrastruktúráról, jövőre pedig hasonló számviteli és szervezeti elkülönítés valósul meg a teherfuvarozás, az azt követő évben pedig a személyszállítás terén.
A társaság idei költségvetése 200 milliárd forint körüli árbevétellel és 30 milliárd alatti veszteséggel számol. A vezérigazgató becslése szerint azonban mintegy 1000 milliárd forintra lenne szükség a vasút nyugat-európai szintre való fejlesztéséhez.


