Kihűlő kemencék
Nemcsak a környezetvédelmi előírások, de a felhasználók, főként a járműipar elvárásai miatt elkerülhetetlennek látszó technológiaváltás is átrendezheti a magyar öntészeti ipart -- véli a MÖSZ főtitkára. A személygépkocsi-ipar egyre több magnéziumöntvényt igényel, ám ennek gyártására csak most készül fel két társaság. Ez a fejlesztés mellett tőkeigényes, teljes technológiaváltást is megkövetel. Így az erre nem képes, magyar tulajdonú kisebb öntödék valószínűleg nem tudják majd velük felvenni a versenyt.
Tavaly folytatódott a könnyűfémöntészet felfutása, az alumíniumöntvény-gyártás újabb rekordot döntött. Az ebben a körben érintett társaságok kibocsátása 28 százalékkal haladta meg az 1999. évit. A kokilla- és a nyomásos öntvények termelése 27, illetve 31 százalékkal bővült, a homokba öntött termékeké 22 százalékkal. A csaknem 40 ezer tonnás termelés 70 százalékát hét cég - a Souftech Kft., a Le Bélier Magyarország Rt., A VAW Alumíniumtechnika Kft., a Massive Hungária Kft., az Ada Kft., a Prec Cast Kft. és a Fémalk Kft. - adta.
A vasöntvénytermelés csupán közel 11 százalékkal bővült, s még így sem érte el a rendszerváltás utáni legmagasabb értéket. A vasöntödék termelésük 70, a könnyűfémöntödék 68 százalékát belföldön értékesítik.
A belföldi igények 19 százalékos növekedésének köszönhetően 8 százalékkal bővült az acélöntvénygyártás, közben 17 százalékkal esett az export. Az ebbe a körbe tartozó társaságok 1999-es termelése még csökkent. A MÖSZ főtitkára szerint a koncentrálódás mellett szükségszerűen folytatódik, sőt egyre inkább jellemző lesz a szakosodás.
A magyarországi öntödék rendelésállományában nem tükröződik a makrogazdasági adatok szárnyalása -- jegyzi meg Havasi László --, hiszen a nyugat-európai növekedés visszaesése miatt a mennyiségben mért rendelés jelentősen csökkent. Így az idén nem várható a tavalyihoz hasonlóan sikeres év.


