BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kivárnak a kereskedők

Egyelőre csak óvatos árcsökkentő lépéseket tettek a hazai személygépkocsi-kereskedők, bár az elmúlt hetekben a mintegy 8 százalékkal erősödött forint olcsóbbá tette számukra az importot. A márkaképviseletek egy része a tendencia tartósságától teszi függővé következő, komolyabb lépéseit. Sokan úgy vélik, az inga viszalendülése most egy kis lélegzethez juttatta őket.

"Csökkentették, vagy tervezik-e csökkenteni a forgalmazott autómárka árát?" -- kérdeztük a hazai kereskedőket annak kapcsán, hogy az elmúlt hetekben a mintegy 8 százalékkal erősödött forint olcsóbbá tette számukra az importot. A hétfői számunkban nyilatkozott Járai Zsigmond ugyanis úgy vélte, hogy a forint erősödése kapcsán "a következő lépésben csökkenhet a személygépkocsik ára. Egészen biztosak vagyunk abban, hogy néhány hónap múlva már érzékelhető lesz az új monetáris politika eredménye." Az autómárkák vezérképviseleteinek többsége az időintervellumot illetően egyetért a Magyar Nemzeti Bank elnökével.
A nemrég bevezetett árfolyamsáv-szélesítés kiváltotta forinterősödés ugyan olcsóbbá tette a gépkocsiimportot is, ám a fogyasztói árak csökkenése csupán a kereskedők raktárkészletének kifutása után lehetséges -- hűti le a várakozásokat Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, hozzáfűzve, hogy egyelőre nem hisz jelentős, 10 százalék körüli ármérséklésben, hiszen az autóárak emelkedése mindeddig jelentősen elmaradt az inflációs szinttől, ezért a forinterősödés csak hosszabb távon éreztetheti hatását.
Az MGE elnökének tudomása szerint az új autók eladása, a költségek levonása után, gyakorlatilag nem hoz hasznot a kereskedőknek, nyereségüket -- bevételi sorrendben -- a fényezés, a karosszérialakatos-munkák, a használtautó-eladás, alkatrész-értékesítés és a motorszerviz adják. Emellett a kereskedők szinte mindegyike nyújt valamiféle kedvezményt a vásárlóknak, vagy ajándékokat ad a forgalomélénkítés érdekében.
A Magyar Suzuki Rt.-től kapott tájékoztatás szerint a cég exportját negatívan érinti a forinterősödés, de még nincsenek részletes számítások. A cég ugyanis euróban számol el mind a külföldi alkatrész-beszállítóival, mind a -- kivitel esetén -- vásárlóival. A márka nem változtatja meg kiskereskedelmi árait. A Suzukik legutóbb áprilisban drágultak 1,5-2 százalékkal.
A Mazda Motor Hungary a forinterősödés révén július végéig hosszabbította meg akcióját, a B széria pick-up családjához térítésmentesen ad klímaberendezést. A kedvező tendencia révén az ősszel a cég egy új modellje a tervezettnél olcsóbban kerülhet a piacra, s többet fordíthatnak marketingre. Ugyanakkor a cég éppen június elején emelte 7 százalékkal a 323-as személygépkocsi árát.
A Nissan járművek importőre, a Summit Motors az árfolyammozgás megindulása, április óta 10 százalékos akciót hirdetett a Primera modellekre, az Almerák alaptípusát pedig 8 százalékkal adja olcsóbban. A listaárakat azért nem módosítja, mert ha megfordul a trend, akkor nem kell árat emelnie.
A legnagyobb autóimportőr-vállalat, a Porsche Hungária június 18-tól, típusoktól függően, 1,5--3 százalékkal csökkentette az Audi, a SEAT, a Skoda család, valamint a Volkswagen haszonjárművek árait, míg a VW személyautóknál -- ugyancsak modellektől függően -- ezt az árelőnyt ajándék légkondicionálóval biztosítja a vásárlóknak.
A BMW, MG, Rover, Land Rover autók képviselete, a Wallis Motor a napokban adja ki új árlistáját, amely márkáktól és modellektől függően átlagosan 150--200 ezer forint árcsökkentést tartalmaz.
A Ford még legalább két hónapot vár, hogy megbizonyosodjon a trend tartósságáról, s csak azután dönt a kiskereskedelmi árakról, a Chrysler Jeep Import Hungary pedig a magasabb áron beérkezett, legalább egy hónapra való készlet forgási sebességétől teszi függővé az árak változását.
A Toyota gépkocsik sem lesznek olcsóbbak belátható időn belül. Az importőr -- több mint egy év után -- legutóbb januárban emelte modelljei kiskereskedelmi árát, mégpedig 5-7 százalékkal.
A Peugeot és az Opel képviseletének szóvivője azt hozta lapunk tudomására, egyikük sem a valutaárfolyamhoz köti a fogyasztói árat, hanem a versenytársak lépései határozzák meg stratégiájukat. Az árait május 2-án átlagosan 1,8 százalékkal emelt Peugeot az eddig elért jó ár/érték arányban bízva a piac reakcióira vár.
Hasonló az Opel Hungary stratégiája is. A cég egyébként negyedévente vizsgálja felül árait, amikor figyelembe veszik a valutaárfolyam változását és a versenytársak stratégiáját. Legutóbb június elején rendezte az árakat, akkor az Agila és a Frontera 3 százalékkal drágult.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.