Lufthansa-híváskezelő Budapesten
"Terveink szerint augusztus végéig, szeptember elejéig eldöntjük, hogy melyik kelet-közép-európai városban létesítjük legújabb, immár kilencedik call-centerünket. A jelöltek között igen előkelő helyen van Budapest is" -- mondta lapunknak Thierry Antinori, a Lufthansa értékesítési és elosztási részlegének alelnöke.
A Frankfurtban ismertetett és a cég megújuló és bővülő elektronikai offenzíváját taglaló üzleti terv szerint az új híváskezelő központnak 2002 márciusától már működnie kell. Az előzetes tájékozódást ezekben a hetekben felgyorsítják. Antal Gábor, a budapesti iroda üzletkötője hozzáfűzte: Budapest már most is regionális központként működik a cégnél, s a nyelvi és szakmai háttér is rendelkezésre áll. A döntés harmadik szempontja, az ingatlanpiac fejlettségi szintje is a magyar fővárost segíti.
Ingatlanszakértők már a múlt évtized harmadik harmadában jelezték, hogy az irodapiac egyik részterületének számító call-centerek iránt oly gyorsan növekszik az igény, hogy arra nagyságrendekkel több pénzt érdemes fordítania a fejlesztőknek. Budapest jó esélyeit erősítheti, hogy Varsóhoz és Prágához képest sokkal több első osztályú bérirodája van, és a bérleti díjak is nyomottabbak.
Antal közölte: a hazai elektronikus foglalásértékesítés még elenyésző, a cég azonban fejlesztésekre készül (magyar nyelvű on-line szoftver), tervezi továbbá a webes és a wapos (mobilon keresztüli) bejelentkezési lehetőséget is, méghozzá a közeljövőben.
Antinori szerint a híváskezelő központ egyúttal fontos marketingeszköz is. Jelentőségét alátámasztja az is, hogy a különböző elektronikus beruházások -- ezek értéke több millió euró -- rangján kezelik a Lufthansánál. Tavaly a vállalat tízmilliárd eurós forgalmat ért el az on-line értékesítésből, ennek közel felét pedig üzleti utasok rendelései adták. Az idén 200 százalékos növekedést terveznek, 2005-re pedig azt, hogy az összes értékesítésben már 25 százalékot képvisel ez a szegmens.
A német társaság nemrégiben külön céget (Lufthansa //eCommerce) alapított átfogó internetes kommunikációjának és marketingakcióinak irányítására. Ez a kétmillió eurós tőkével létrehozott, jelenleg 60 fővel üzemelő vállalat Németországban még a negyedik negyed elején, külföldön pedig jövő tavasztól több országban is külön portált (Corporate Flyway) indít kis- és középvállalati vevőinek.
A Lufthansa azonban nem csupán saját erejéből, hanem paradox módon több vetélytársával együtt is igyekszik növelni részesedését az on-line utazási piacon. Tegnap Londonban bejelentették, hogy nyolc másik légicéggel -- Air Lingus, Air France, Alitalia, British Airways, Austrian Airlines, Iberia, Finnair, KLM -- vegyes vállalatot alapítottak egy közös utazási portál indítására. Ezt az idén novemberben helyezik üzembe. A vegyes vállalat egyenlő arányban tulajdona a cégeknek, központja Londonban van. Tavaly egyébként a Lufthansánál 1,3 millió elektronikus helyfoglalás történt, és mindegyik esetben a fizetés is ily módon valósult meg.
A londoni szövetkezők közül a német, a brit és a finn vállalat is fedélzeti internetezési és e-mail lehetőségek bevezetését ígérte. Néhány amerikai légitársaság már nyújt ilyet, de csak erős korlátozásokkal. A Finnair jövő februártól néhány nagy távolságú járatán lehetővé teszi, hogy utasai elektronikus leveleket küldhessenek, és néhány, elsősorban hírszolgáltató, illetve utazással kapcsolatos weboldalhoz is hozzáférhessenek. Az internet-hozzáférés 27 heti járat üzleti osztályán válik lehetővé, közel-keleti, illetve észak-amerikai viszonylatban. A cég a seattle-i Tenzing Communicationsszal írt alá szerződést a szolgáltatásról, amelyet később -- még 2002 folyamán -- a turistaosztályra is kiterjesztenek, de csak a nagy távolságú járatokon. Európai útvonalak tekintetében nincsenek hasonló tervek.


