Amiről a Világgazdaság a tegnapi számban még csupán mint elképzelésről írt, mára -- úgy tűnik -- eldőlt: nagyarányú átszervezés lesz a legerősebb európai autóipari konszernnél, a Volkswagennél.
Az átszervezés nyilvánvalóan az ingolstadti társaság önállóságának megszűnését eredményezné -- olvasható a Financial Times Deutschlandban, amely arra is kitér, hogy a részletek kialakításánál az utódlási kérdés is meghatározó lehet. PiËch ugyanis a tervek szerint 2002 közepén lemond az operatív munkáról, és a felügyelőbizottság elnökeként szeretne tovább dolgozni. Lehetséges utódjának sokan Bernd Pischetsriedert tartják, aki egykori BMW-vezérként ma a minőségbiztosításért és a SEAT márkáért felel a Volkswagennél, ugyanakkor hírek szerint Franz-Josef Paefgen, jelenlegi Audi-főnöknek is ambiciózus tervei vannak.
A szóban forgó átszervezési terv a Volkswagen -- feltőkésítésre váró -- haszonjármű-üzletágát is érinthetné. A konszern vezetője, Ferdinand PiËch további felvásárlásokra törekszik a Scania 34 százalékának tavalyi megszerzése után.
A német autópiacon az idén 6 százalékkal csökkent a kereslet, a Volkswagen-csoport azonban 14,9 százalékkal, 708 millió euróra növelte adózás előtti eredményét az első negyedévben. Ezalatt külföldi értékesítése 6,7 százalékkal nőtt, a belföldi eladás viszont 3,7 százalékkal csökkent, a termelés pedig összesen 13,2 százalékkal bővült értékben. A teljes árbevétel a 10 százalékos emelkedés következtében meghaladta a 23 milliárd eurót, miközben a költségek 20,2 milliárd eurót tettek ki. Az előző év azonos időszakához képest a hatékonyság némileg javult. A negyedév során összesen több mint 1,4 millió járművet értékesítettek, 13,2 százalékkal többet, mint az elmúlt évben. A vállalat dolgozói létszáma pedig lényegében változatlanul 323 ezer fő feletti.
Egyes iparági szakértők úgy vélik, a Ford Premier Automotive Groupjához hasonlóan -- amely az Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Lincoln és Volvo márkát tömöríti -- ideje, hogy a Volkswagen is létrehozzon ilyen csoportot. A Lehman Brothers elemzője, Jim Wright szerint azonban nehezen érthető, miért is lenne szükséges a változtatás az igen eredményes Audinál. Másrészt -- amint azt a Reuters írja -- az anyagi támogatás ráférne a konszernhez tartozó gyengébb egységekre, mint a Bugatti, a Bentley vagy a Lamborghini.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.