BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az olajosoknak ment a legjobban

A magasabb olajáraknak köszönhetően az amerikai ExxonMobil konszern átvette a vezetést a General Motorstól a Fortune magazin 500-as vállalati toplistáján. Az árbevétel alapján összeállított sorrendből az is kiolvasható, hogy a világ cégeinek egynegyede tavaly rosszabbul szerepelt, mint 1999-ben. Mindamellett a legnagyobb vesztesek mégsem a technológiai cégek, hanem a régi gazdaság vállalatai, s azon belül is elsősorban a szállítási és a hajózási cégek.

Tavaly az olajfinomítással foglalkozó konszernek jártak a legjobban: a magas árak miatt árbevételük 39, nyereségük 124 százalékkal nőtt -- derül ki a Fortune szokásos éves listájából, amely egyelőre a gazdasági magazin internetes oldalán olvasható. Így nem meglepő, hogy az első helyre is olajipari társaság, az ExxonMobil került. Árbevétele 2000-ben elérte a 210,4 milliárd dollárt, míg a General Motors, amely négy évig vezette a listát, 184,6 milliárdos forgalmával a harmadik helyre csúszott vissza. A második helyre a Wal-Mart áruházlánc jött föl 193,3 milliárd dollár bevétellel. Negyedik helyen áll a Ford 180,6 milliárdos, míg a DaimlerChrysler az ötödik 150,1 milliárdos árbevétellel.
Az olajipari cégek mellett a gyógyszeripari vállalatok is jól szerepeltek, s nem csillapodott az egyesítési láz. A legnagyobb ügylet keretében a tavaly a 349. helyen álló Glaxo Wellcome 76 milliárd dollárért megvette a korábban a 356. helyen álló SmithKline Beecham céget, s ezzel a közös társaság, a GlaxoSmithKline a 159. helyre rukkolt elő. Ugyancsak tavaly vette meg a Pfizer 116 milliárdért Warner-Lambertet s a Pharmacia a Monsantót 31 milliárd dollárért.
A fúziók egyébként más ágazatokban is jellemzőek voltak, s a tavalyi ismét rekordév volt az ügyletek számát és értékét tekintve is: világszerte 38 292 tranzakció volt, közel 3,5 ezer milliárd dollár értékben, s ezek nagyjából a fele az USA-ban zajlott le. Természetesen a méretek nem mindig jelentik azt, hogy az adott vállalat jól is teljesített. Itt van mindjárt a DaimlerChrysler, amely komoly nehézségekkel küszködik, vagy a GM, amelynek 26 százalékkal csökkent tavaly a profitja, illetve a Ford, amelynek 52 százalékkal zsugorodott a nyeresége. Ugyanakkor Európában más a helyzet: a 21. helyen álló Volkswagennél több mint kétszeresére, a 47. helyen álló FIAT-nál 63, a 86. helyen álló Peugeot-nál 56 százalékkal nőtt a profit.
Mindent egybevetve a tavalyi év meglehetősen vegyes képet mutat: 1999-hez képest több mint 140 vállalatnak csökkent a nyeresége, és több mint 50 volt veszteséges. Ezek között közismerten sok olyan technológiai társaság van, amely egy évvel korábban még igen jól állt, mint például a Lucent vagy az Olivetti. Mindamellett a legnagyobb vesztesek mégsem a technológiai vagy a távközlési cégek, hanem a régi gazdaság vállalatai, s azon belül is elsősorban a hajózás, valamint a szállítmányozás cégei. Ebben a szektorban a nyereség átlagosan 24 százalékkal esett vissza, bár például az United Parcel Service-nél 232 százalékkal gyarapodott a profit, főként annak köszönhetően, hogy a hangsúlyt Európára helyezték át.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.