BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bő két tucat cég reménykedhet

Várhatóan már ezen a héten megjelennek az első érdeklődő cégek, amelyek a Széchenyi-terv keretében beígért franchise-támogatást akarják igénybe venni. A finanszírozási terv a napokban jelent meg és új hálózati egységek kialakítására összpontosít, így a kis- és középvállalatok is megtalálhatják a nekik szóló állami forrásokat. Az új programot azonban még kevesen ismerik, noha legalább két tucat cég bizonyosan felhasználhatja a pénzt.

Pontos felvilágosítás jelenleg még nem kapható arról, mekkora összeget tervez szétosztani a szakminisztérium a pályázók között, azonban feltételezések szerint mindenképpen több száz millió forintos forrásról van szó. A GM megújult honlapján megtekinthető pályázati feltételek alapján minden kis- és középvállakozás részt vehet, amely legalább öt érvényes franchise-szerződéssel és kétéves hálózatüzemeltetési tapasztalattal rendelkezik.
A beruházásnak két éven belül kell megvalósulnia és legalább öt éven keresztül kell működnie, a fejlesztés alkalmazotti létszám csökkenésével azonban nem járhat. Elvárás az is, hogy a támogatás nyomán a rendszer legalább tíz egységgel bővüljön. A megkapott összeg főleg informatikai célokra és fejlesztésekre, marketingre és eszközbeszerzésre fordítható, megkezdett beruházások finanszírozására, ingatlan- és üzeletrészvásárlára azonban nem.
A Világgazdaság által megkérdezett vállalkozások többsége nem rendelkezett még pontos információkkal a GM által kiadott új programról. Kolosi Beáta, a Líra és Lant Rt. kommunikációs és marketingigazgatója úgy nyilatkozott, hogy a szakszövetség révén már értesültek ugyan a pályázatról, annak pontos részleteit még nem ismerik, a lehetőséget azobnan figyelemre méltónak tartják. Kurucz Zsolt, a hazai alapítású fagyasztott pékárut gyártó és forgalmazó Fornetti képviseletében elmondta: jelenleg a Széchenyi-terv segítségével egy egymilliárd forintos beruházást hajtanak végre. Az itthon és külföldön 1300-1300 franchise-átvevővel rendelkező vállalkozás alkalmazotti létszámát és árbevételét tekintve azonban már amúgy sem esik a magyar jogszabályokban kis- és középvállalatként definiált kategóriába. A Diego szőnyeg-, PVC- és parkettakereskedése azonban holding formában működik; teljes mérete meghaladja ugyan a középvállalati léptékeket, de a franchise működtetéséért külön kft. felel, amely már teljesíti a kritériumokat. Ennek tudatában Reményik Kálmán, a 28 franchise-átvevővel rendelkező vállalkozás ügyvezető igazgatója úgy nyilatkozott, mindenképpen meg kívánják vizsgálni az új pályázat feltételeit, és amennyiben a piaci lehetőségek erre megfelelő alapot adnak, be is adják jelentkezésüket.
"A kormány végre felismerte a franchise gazdaságdinamizáló hatását, ezzel tízéves munkánk gyümölcse érett be" -- fogalmazott Kiss István, a Magyar Franchise Szövetség főtitkára. Véleménye szerint mostanra teljessé vált a franchise finanszírozása, ugyanis az induló vállalkozások 3 és 10 millió forint közötti összegű mikrohitelt vehetnek föl, a kisvállalkozások pedig 26 millió forintos támogatáshoz juthatnak pusztán szakmai tapasztalatuk igazolásával a VE-10 jelű minisztériumi program révén.
A Széchenyi-terv részeként most megjelent VE-15 jelű program azonban már nem csak általában a hálózatfejlesztést hivatott segíteni, hanem konkrétan a franchise-ra koncentrál és akár 65 százalékban, maximálisan 60 millió forint vissza nem térítendő támogatással járul hozzá a középvállalatok bővüléséhez.
E harmadik típusnál megengedett, hogy a támogatást részben az átadó maga is használja és ne csak az átvevőket segítse belőle. Kiss István szerint a mostani pályázatra várt már a szakma, hiszen más országokban már megvalósultak hasonló támogatások. Becslése szerint a most célba vett középvállalati kör potenciálisan több mint ötven vállalatot érintene, azonban a pályázat szövegének kialakításánál a szövetség által játszott konzultatív szerep révén, az Európai Etikai Kódexben foglaltakat alapfeltételként határozták meg, így ezen vállalatoknak csak mintegy fele nyújthatna be sikeres pályázatot. Az eltérés oka, hogy több vállalkozás franchise-szereplőként határozza ugyan meg magát, azonban az átvevőkben szerzett részesedések révén nem teljesítik a partnerek pénzügyi és jogi függetlenségére vonatkozó feltételeket.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.