A Világgazdaság a közelmúltban közzétette a Creditreform-Interinfo Kft. rangsorát, illetve elemzését az utazási piacról. A társaság a tavalyi év nettó árbevétele, illetve az idei várható nettó árbevétel alapján állította fel toplistáját, amelyet azonban azóta számtalan kritika ért. Mint a Creditreform ügyvezető igazgatója, Nagy István leszögezte: hiteles adatokkal dolgoztak, bér kétségtelen, hogy minden ilyen jellegű mérés támadható. Az árbevétel szerinti rangsorállítás a gazdaság más területén is elfogadott, így ezt követni az idegenforgalomban nem hibás gyakorlat. Az érintettek többségétől kedvező visszajelzést kaptak, ám volt, aki sérelmezte e helyezést.
A mintegy 300 tagot számláló Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) eddig sem készített és ezután sem fog ilyen toplistát összeállítani. Ez nem feladata, hiszen ez ellentétes a szövetkezés gondolatával -- közölte Badacsonyi György. A MUISZ kommunikációs bizottságának vezetője szerint az ilyen jellegű rangsorok negatívan befolyásolják a piacot, s a kis cégek érdemtelenül háttérbe kerülnek.
Másképp vélekednek ugyanerről maguk a vállalatok, amelyek között azonban élesen eltérnek a vélemények arról, mely szempont lehet értékmérő. Az IBUSZ Utazási Irodák Kft. vezérigazgató-helyettese, Gál Pál Zoltán szerint -- amint azt írásban közölte lapunkkal --, körbejárva a cikk keletkezésének körülményeit, megállapítható, hogy az abban közölt adatok és azok szakszerűtlen csoportosításából levont következtetések nem helytállóak. Álláspontja szerint az általános közgazdasági elvek szerint egy cég értékét alapvetően tőkehelyzete, pénzügyi stabilitása és nyereségtermelő képessége határozza meg. Ebben az összefüggésben az IBUSZ-csoport turisztikai üzletágának mintegy hárommilliárdos tőkeereje és többmilliárdos nagyságrendű likvid pénzeszköze messze a hazai idegenforgalmi vállalkozások fölé emeli. A 2000. évben elért 732 millió forintos mérleg szerinti eredménye pedig valószínűleg egymagában több mint az összes többi, hasonló tevékenységet folytató cég eredménye együttvéve.
Kurucz János, a Vista utazási vállalkozás tulajdonos-ügyvezetője szerint listára, rangsorra mindenképpen szükség van, hiszen egy-egy szakmán belül az erőviszonyok nem maradhatnak homályban. Az árbevétel szerinti mérés pedig nemzetközileg is elfogadott. Igaz, jó lenne emellett a más szempont szerinti rangsor összeállítása is. A pénzügyi stabilitás és a nyereségtermelő képesség fontos mutató, ám nem ez a mérvadó. A forgalomból -- ami a cégek legjellemzőbb mutatója -- ugyanis következtetni lehet egy-egy cég ügyfélkörének nagyságára, piaci pozíciójára, mutatja alkuhelyzetét is.
Azt is látni kell azonban -- véli Kurucz János --, hogy a forgalom felvet aggályokat is, s emiatt támadható ez a rangsor. Jó példa erre a Jorgos Travel, amely ugyan nagy forgalmat bonyolított, ám megbízhatatlan cég volt. A forgalom mellett fontos mutató még a bonitási index, ami a cég fizetési fegyelmét jelzi.
Simon András, a Malév Air Tours ügyvezetője is úgy véli, kell a mérés, s a világon elfogadott gyakorlat, hogy az árbevétel alapján készülnek a hasonló listák. Ez az elsődleges szempont, hiszen ez mutatja egy cég piaci helyzetét. Ám kívánatos, hogy legyen más szempont szerinti rangsor is. Ilyen lehet például az árbevétel-arányos nyereség.
A West Travel ügyvezetője szerint is elfogadott a forgalom szerinti rangsor a világban, így ez nálunk is alkalmazható. Az európai utazási irodák toplistáját is e szerint készíti el a legrangosabb utazási szaklap évenként, s mellette feltünteti az utaslétszámot is. A rangsor felállításánál nem a cég átvilágítása vagy értékelése a cél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.