BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csőd fenyeget több amerikai céget

Az Amerikát ért támadás máris érezteti hatását a tengerentúli cégek üzletvitelében. A leginkább sújtott légiipar képviselőinek problémáira lapzártánk után kezdődött tárgyalásán próbál választ keresni a kormányzat. Számos társaság jelentette be, hogy működését visszafogja, illetve pénzügyi eredményei nem fogják elérni a korábban várt összegeket. A következő napokban az ehhez hasonló bejelentések szaporodására lehet számítani.

Lapzártánk után kezdődött a Fehér Házban az a találkozó, melyen Bush elnök egy szakértői csoport bevonásával a terrortámadások miatt válságos helyzetbe került légiipari cégek problémáira keres megoldást. Az események eddigi közvetlen vállalati hatásai közül kiemelkedik a Continental Airlines 12 ezres elbocsátása és a hosszú távú járatok számának tervbe vett 12 százalékos csökkentése. A Continental azt sem zárja ki, hogy hamarosan csődvédelmet kell kérnie. Hasonló karcsúsítás esetleg a Delta Air Linesnál is várható. A Northwest Airlines 20 százalékkal kevesebb járatot indít a hosszabb távokon.
Dick Cheney alelnök a kormányzati beavatkozást a légitársaságok ügyében gyakorlatilag már elfogadta, mivel álláspontja szerint az ágazat biztos jövője kulcsfontosságú az ország gazdaságának működése szempontjából. Azt viszont nem tudni, hogy a vállalatok megkapják-e a kért 10-12 milliárd dolláros segélyt.
A nemzetközi jegyeladásban élenjáró Amadeus arról számolt be, hogy szeptember 11. és 14. között világviszonylatban 28 százalékkal csökkentek a foglalások. A madridi székhelyű társaság azt is közölte, hogy az amerikai légitársaságok járataira 74 százalékkal csökkentek az eladások tavaly szeptember 11--14-hez képest, miközben a világ más részeit tekintve 19 százalékos volt a visszaesés. Az észak-amerikai piac a társaság éves forgalmának 12 százalékát teszi ki, részvényeinek árfolyama 45 százalékkal csökkent a terrorakció előtti időszakhoz képest.
De ugyanígy megszenvedték a támadást a légitársaságok is, részvényeik árfolyama csökkent, s hasonló tendenciáról számoltak be a repülőgéphajtómű-gyártók is. A Rolls-Royce-nál például 26 százalékos volt a visszaesés, a francia hajtóműgyártó Snecma elhalasztotta tőzsdei megjelenését, s az elemzők arra számítanak, hogy a jövőben csökkenni fog a nagy repülőgyárak kibocsátása is.
A CNA Financial 130-230 millió dollárra teszi a támadás miatti költségeit. A Ford 110-120 ezerrel visszafogja autógyártási kapacitását, harmadik negyedéves eredménye a vártnál jóval alcsonyabb lehet. Kisebb arányú, de jelentősebb visszaesést vár a General Electric is egyes cégeinél.
Az Insituform Tech a negyedévben 12 millió dollárral vár kisebb forgalmat. A MetLife 250-300 millió, a PartnerRe 350-400 millió dolláros biztosítási kárigényre számít, a Morton''s Restaurant az üzleti utazások visszafogása miatt kerülhet bajba. A világ legnagyobb kereskedelmi cégének számító Wal-Mart Stores az elmúlt héten a forgalom hirtelen megugrása után tartósabb visszaesést tapasztalt, de a hónapot tekintve egyelőre bizakodik, hogy eléri a kitűzött üzleti eredményeket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.