További 100 millió dollárral növelik a háborús kockázatokra vonatkozó fedezetet a Malév-biztosításban érintett nemzetközi viszontbiztosítók, így összesen 150 millió dollár az az összeg, ami fölött érvényesíteni kell a kormányzati kezességet. Erről értesítették tegnap a légitársaságot és annak hazai biztosítóját, az Allianz Hungariát -- tudtuk meg Sipos Józseftől, a biztosító ügyvezető igazgatójától.
A vezető közölte: az utóbbi napokban a nemzetközi viszontbiztosítási piacon olyan mennyiségű tőkét tudtak közvetlen felhasználhatóvá tenni, ami ezt a vállalást biztosítja. Sipos úgy vélte, hogy a következő napokban várhatóan visszaáll az eredeti szintű, vagyis egymilliárd dollár értékű kockázatvállalás.
Más forrásokból úgy tudjuk, hogy több európai légitársaság is előrehaladott tárgyalásokat folytatott az 50 millió dolláros fedezeti összeg megemeléséről, mégpedig sikerrel. Néhány vezető légiforgalmi vállalat azonban ennek ellenére kartellbe szerveződéssel vádolja a nagy biztosítókat amiatt, hogy azok -- az amerikai terrorakciókra hivatkozva -- előzőleg leszállították a fedezetet. A KLM, a Lufthansa és a Finnair -- közvetve más légi cégek is -- közölte, hogy emiatt az európai versenyhatósághoz akarnak fordulni. Dokumentumba foglalt álláspont azonban eddig nem született, az EU legalábbis nem kapott ilyet.
Az európai légitársaságok közül eddig a KLM, az Alitalia és a Malév jelentette be, hogy utazási szakaszonként 4-5 dolláros biztosítási pótdíjat vet ki, bár a holland cég a Budapest--Amszterdam járaton nem kér ilyen díjat. A többség, köztük a Malév is, egyelőre nem változtatta meg a jegyek árát.
A nagyobb légitársaságok budapesti irodáinak képviselői lapunknak nyilatkozva kifejtették: semmiféle központi utasítást nem kaptak a pótlékkal és a jegyárakkal kapcsolatban, azok tehát változatlanok. Azt viszont közölték, hogy várhatóan a téli menetrend életbelépésekor lesz változás. A Lufthansa és az Air France általában évente egyszer, márciusban módosítja jegyárait.
Az Alitalia és a SAS vezetője azzal kacsolatban sem tudott információt adni, hogy várható-e járatritkítás, esetleg járatösszevonás a Budapestről induló gépeiknél.
A jelentősebb hazai repülőjegy-értékesítő vállalkozások csak a sajtóból értesülnek a várható változásokról. Vezetőiktől úgy tudjuk, hogy a külföldi légi cégek nem keresték a kapcsolatot velük, így ők semmiféle jelentős módosulásról nem tudnak -- közölte Gordon Mária, a Carlson Wagonlit Travel marketingvezetője.