Az amerikai terrortámadásokat követően új technikai eszközöket és ellenőrzési módszereket vezetett be Ferihegyen a külföldi társaságok csomagjait rakodó és a rakodókat ellenőrző Airport Security Kft. Amint azt a társaság ügyvezető igazgatója, Szita János elmondta, az új intézkedések egyik eleme, hogy a földi kiszolgálószemélyzet minden, a repülőgépeken dolgozó tagját kézi fémkereső detektorral ellenőrzik a fedélzetre lépés előtt.
Az általánosan bevezetett szigorítások mellett bizonyos kiemelt -- amerikai érdekeltségű -- járatokat külön is őrzik a cég emberei.
Az elmúlt keddig az Airport Security látta el a ferihegyi kilátóteraszok védelmét is, ám miután a teraszokat biztonsági okokból lezárták, az ottani biztonsági személyzetet a betonra irányították. Ugyanakkor, miután a szükséghelyzetben kevésnek bizonyultak a mágneskapuk, a teraszról a bejárathoz telepítették azokat. Ugyanez történt a csomagmegőrző röntgenkészülékeivel is, amelyek szintén a repülőtérre belépő utasok ellenőrzésében segítenek.
A kérdésre, hogy nincs-e szükség több mágneskapura és röntgenre Ferihegyen, az LRI szóvivője, Péterffy Gábor azt válaszolta: a repülőtér normál üzemre készült fel, s ahhoz a berendezések elegendőnek bizonyultak. Rámutatott ugyanakkor arra, hogy amíg az előírások szerint Európában csupán 2003. január elsejétől lesz kötelező minden egyes poggyász röntgennel való átvilágítása, addig a 2/B terminál már e szerint dolgozik, a 2/A pedig a most folyó átépítés után, év végétől végzi a 100 százalékos ellenőrzést.
Szita János légügyi biztonsági szakértő széles körű tapasztalatai alapján azt mondta: Ferihegy nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét, s hogy az Egyesült Államokban közel sem követelték meg azokat a megelőző intézkedéseket, amelyeket többek között a budapesti reptéren is elvártak az amerikai szakértők.
Az Airport Security igazgatója úgy látja, Magyarországnak máig meg kell küzdenie a kelet-európai országokkal szembeni nyugati előítéletekkel, noha tapasztalatai szerint több dél-európai országban jóval felületesebb a megelőzés, mint Budapesten. Cége minden egyes gép érkezésekor videóra rögzíti a csomagtér nyitásától az átvételt, s az indulás előtti eseményeket is, de elismerte, van még javítanivaló.
Az elmúlt hét péntekén fejezte be cége -- már jóval korábban megrendelt és elkezdett -- átvilágítását a világ egyik legjobb külföldi biztonsági szolgálata, amely kimutatta: a csomagrakodók ellenőrének figyelmét el lehetett terelni. Ilyenkor pedig nem csak kivenni lehet a poggyászból bármit -- hanem beletenni is. Emiatt a rendszert heteken belül teljesen átalakítják, de Szita János szerint az abszolút biztonsághoz csak többszintű megelőzés vezethet. Ezek szerint egyrészt az, hogy az alkalmazottak csupán a számukra engedélyezett területen mozoghassanak, illetve, hogy kizárólag különböző beléptetőrendszereken keresztül juthassanak a gépekhez.
A ORFK Repülőtéri Biztonsági Szolgálatának parancsnokhelyettese, Katanics Sándor a fentiekkel kapcsolatban elmondta: minden belső mozgást megszigorítottak, s már az alkalmazottak táskáit, autóját is átvizsgálják a portán. Az eddigi gyakorlattal szemben az átszálló utasok poggyásza is átmegy a röntgenkészülék előtt, és állandóan van tűzszerész, valamint robbanóvegyület-érzékelő kutya a repülőtéren.
A fokozott ellenőrzés során még mindig sok bicskát, rugós kést, tőrt találnak a biztonságiak, sőt, szombaton egy bangkoki utas csomagjában 45 centiméteres feszítővasra is rábukkantak.