BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ellenőrzött ferihegyi személyzet

Már a repülőgépeket kiszolgáló földi személyzetet is ellenőrzik Ferihegyen -- értesültünk az ottani biztonsági cégtől. Az eddigi gyakorlattal szemben az átszálló utasok csomagjait szintén átvilágítják, és egyéb szigorításokat is életbe léptettek.

Az amerikai terrortámadásokat követően új technikai eszközöket és ellenőrzési módszereket vezetett be Ferihegyen a külföldi társaságok csomagjait rakodó és a rakodókat ellenőrző Airport Security Kft. Amint azt a társaság ügyvezető igazgatója, Szita János elmondta, az új intézkedések egyik eleme, hogy a földi kiszolgálószemélyzet minden, a repülőgépeken dolgozó tagját kézi fémkereső detektorral ellenőrzik a fedélzetre lépés előtt.
Az általánosan bevezetett szigorítások mellett bizonyos kiemelt -- amerikai érdekeltségű -- járatokat külön is őrzik a cég emberei.
Az elmúlt keddig az Airport Security látta el a ferihegyi kilátóteraszok védelmét is, ám miután a teraszokat biztonsági okokból lezárták, az ottani biztonsági személyzetet a betonra irányították. Ugyanakkor, miután a szükséghelyzetben kevésnek bizonyultak a mágneskapuk, a teraszról a bejárathoz telepítették azokat. Ugyanez történt a csomagmegőrző röntgenkészülékeivel is, amelyek szintén a repülőtérre belépő utasok ellenőrzésében segítenek.
A kérdésre, hogy nincs-e szükség több mágneskapura és röntgenre Ferihegyen, az LRI szóvivője, Péterffy Gábor azt válaszolta: a repülőtér normál üzemre készült fel, s ahhoz a berendezések elegendőnek bizonyultak. Rámutatott ugyanakkor arra, hogy amíg az előírások szerint Európában csupán 2003. január elsejétől lesz kötelező minden egyes poggyász röntgennel való átvilágítása, addig a 2/B terminál már e szerint dolgozik, a 2/A pedig a most folyó átépítés után, év végétől végzi a 100 százalékos ellenőrzést.
Szita János légügyi biztonsági szakértő széles körű tapasztalatai alapján azt mondta: Ferihegy nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét, s hogy az Egyesült Államokban közel sem követelték meg azokat a megelőző intézkedéseket, amelyeket többek között a budapesti reptéren is elvártak az amerikai szakértők.
Az Airport Security igazgatója úgy látja, Magyarországnak máig meg kell küzdenie a kelet-európai országokkal szembeni nyugati előítéletekkel, noha tapasztalatai szerint több dél-európai országban jóval felületesebb a megelőzés, mint Budapesten. Cége minden egyes gép érkezésekor videóra rögzíti a csomagtér nyitásától az átvételt, s az indulás előtti eseményeket is, de elismerte, van még javítanivaló.
Az elmúlt hét péntekén fejezte be cége -- már jóval korábban megrendelt és elkezdett -- átvilágítását a világ egyik legjobb külföldi biztonsági szolgálata, amely kimutatta: a csomagrakodók ellenőrének figyelmét el lehetett terelni. Ilyenkor pedig nem csak kivenni lehet a poggyászból bármit -- hanem beletenni is. Emiatt a rendszert heteken belül teljesen átalakítják, de Szita János szerint az abszolút biztonsághoz csak többszintű megelőzés vezethet. Ezek szerint egyrészt az, hogy az alkalmazottak csupán a számukra engedélyezett területen mozoghassanak, illetve, hogy kizárólag különböző beléptetőrendszereken keresztül juthassanak a gépekhez.
A ORFK Repülőtéri Biztonsági Szolgálatának parancsnokhelyettese, Katanics Sándor a fentiekkel kapcsolatban elmondta: minden belső mozgást megszigorítottak, s már az alkalmazottak táskáit, autóját is átvizsgálják a portán. Az eddigi gyakorlattal szemben az átszálló utasok poggyásza is átmegy a röntgenkészülék előtt, és állandóan van tűzszerész, valamint robbanóvegyület-érzékelő kutya a repülőtéren.
A fokozott ellenőrzés során még mindig sok bicskát, rugós kést, tőrt találnak a biztonságiak, sőt, szombaton egy bangkoki utas csomagjában 45 centiméteres feszítővasra is rábukkantak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.