BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Kényszerleszállásban a légiipar

Mintegy 60 millió forint közvetlen veszteséget szenvedett el a Malév Rt. az amerikai terrortámadásokat követő járattörlések miatt, a várható hatásokat és a szükséges lépéseket még elemzik. Az európai és amerikai légitársaságok viszont sorra jelentik be szükségintézkedéseiket. Közben Brüsszel és Washington is "puhul", már nem zárkóznak el az esetleges állami támogatástól. Az amerikaiak ötmilliárd dolláros azonnali készpénzsegélyt kapnak, az európaiak pedig több milliárd eurós támogatásra számíthatnak.

A Malévnál most veszik számba az amerikai célpontok elleni múlt heti terrortámadás várható hatását a légitársaság forgalmára, bevételére és kiadásaira -- mondta el Danks Emese, a Malév Rt. szóvivője az MTI-nek. Mindamellett drasztikus forgalomcsökkenésre jelenleg semmilyen jel sem utal, a kiadásokat azonban az olaj árán kívül a várhatóan növekedő biztosítási díjak is meghatározzák -- tette hozzá. A Malév a várható hatások ismeretében dönt a szükséges lépésekről.
Közben Európában és az Egyesült Államokban folytatódik a kárfelmérés s az állami támogatás latolgatása. "Előre nem látható és rendkívüli körülmények esetén" felül lehet vizsgálni a légitársaságok állami támogatására vonatkozó tiltást -- jelentette ki az Európai Unió közlekedési biztosa, miután a kárenyhítésről tárgyalt a legnagyobb európai légitársaságok vezetőivel. Loyola de Palacio ennél többet nem ígért a cégeknek, azt azonban jelezte: a múlt heti terrortámadás miatt kialakult válságos helyzet ilyen előre nem látható körülménynek minősül. A közlekedési biztos ugyanakkor utalt arra: az uniós kormányok úgy is enyhíthetnék a vállalatok terheit, ha átvállalnák a biztonsági előírások szigorításának növekvő költségeit. Bonyolítja a kérdést, hogy a magántulajonban lévő cégek ugyanakkor éppen hogy a tiltások fenntartásában érdekeltek. Ha ugyanis a kormányok az állami vagy részben állami tulajdonban lévő vállalatok hóna alá nyúlnak, akkor ez komoly versenyelőnyhöz juttattja őket a magáncégekkel szemben.
Ugyanakkor kétségtelen tény, hogy az egész európai és amerikai légiközlekedési szektor súlyosan megszenvedi a terrortámadások következményeit, a járatok számának csökkenését. A British Airways -- amely eddig még nem közölt konkrét "veszteséglistát" -- csütörtökön európai méretekben lélegzetelállító számmal rukkolt elő: összesen 7000 dolgozójától válik meg, míg korábban még "csak" 1800-ról volt szó. Európa legnagyobb légitársasága -- amely jelenleg 62 ezer főt foglalkoztat -- 10 százalékos járatcsökkentést is bejelentett: tíz tengerentúli és tíz rövid távú járatát törli.
A Lufthansa, a KLM, a SAS után hallatott magáról a Swissair is, a társaság a terrortámadás óta felgyülemlett veszteségét 65 millió svájci frankra teszi. A svájci cég abból indul ki, hogy az észak-amerikai járatokon 10-15 százalékkal csökken az utasszám, és más járatokon is 10 százaléknyi visszaesés várható. Az Air France-ról egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy téli menetrendjében egynegyedével csökkenti a járatok számát, konkrét veszteségadatokról vagy elbocsátásokról Franciaországból még nem érkezett hír.
Brüsszelhez hasonlóan Washington is felcsillantotta a reményt a repülős cégek számára, amelyek egyike-másika már a csődvédelmet fontolgatja. Legutóbb például az USA két vezető cége, a US Airways és a United Airlines jelentett be létszámcsökkentést, az utóbbi 20 ezret. A kormány első körben ötmilliárd dolláros készpénzsegélyt ígért a vállalatoknak a közvetlen károk ellensúlyozására. Az ágazat ugyan 17,5 milliárdot kért, így a fennmaradó összeghez hitelgarancia formájában hozzájuthatnának, ám ezt már a törvényhozásban kell megvitatni.
Miközben az európai és amerikai légitársaságok a sebeiket nyalogatják, az izraeli légiforgalmi vállalat forgalmának növekedéséről adott számot. A többiekhez képest lényegesen szigorúbb biztonsági előírásoknak köszönhetően egyre többen az El Al járatait választják, ha az USA-ba akarnak repülni. A társaság szóvivője szerint ez a későbbiekben más útvonalakon is így lesz, mivel világszerte drámaian nőtt az igény a lehető legnagyobb biztonságot kínáló légitársaságok iránt.

Mintegy 60 millió forint közvetlen veszteséget szenvedett el a Malév Rt. az amerikai terrortámadásokat követő járattörlések miatt, a várható hatásokat és a szükséges lépéseket még elemzik. Az európai és amerikai légitársaságok viszont sorra jelentik be szükségintézkedéseiket. Közben Brüsszel és Washington is "puhul", már nem zárkóznak el az esetleges állami támogatástól. Az amerikaiak ötmilliárd dolláros azonnali készpénzsegélyt kapnak, az európaiak pedig több milliárd eurós támogatásra számíthatnak. Munkatársunktól-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek