Jelentősen megváltozott a kiutaztatópiac egy szelete: míg az év elején még négy nagyobb charterutaztató versengett a kiutaztató irodákért, számuk időközben kettőre apadt. A Malév charterosztálya mellett a tavaly piacra lépett Pannon Air után megjelent a cseh anyavállalatot maga mögött tudó Travel Service, illetve a korábban csak teherszállítást végző Atlant Hungary.
Talán a legnehezebb helyzetben a Pannon Air volt, amelynek neve tavaly úgy vált ismertté, hogy a csődbe ment HTC Utazásszervező Kft.-vel szerződött, s utóbbi anyagi helyzetének romlása éreztette hatását a Pannon Airlines tevékenységében is. E bemutatkozás után az idén az utazási irodák bizalmatlanok voltak, így a kiutaztatópiacból a Pannon Airlines nem részesedett.
Jobban indult az Atlant Hungary, amely a teherszállítás folytán stabil anyagi helyzetben tudhatta magát. Volt is néhány szerződő partnere, s megkezdte a személyszállítást, ám a nyár folyamán mégis úgy döntött, kivonul e piacról.
A nyár végére a Malév charterosztálya és a Travel Service maradt "talpon". Az előbbi közelmúltban kinevezett osztályvezetője, Laczkó-Bérdy Ildikó elmondta, várható, hogy e tevékenységük nyereséges lesz az idén. Ugyanis jó szezont zártak, az utazási irodák pontosan fizettek, így elmaradás nincs. Egy-két járatlemondásra számítanak még szeptemberben vagy októberben, mivel az utaztatóknak kifizetődőbb a járatösszevonás. Az idei tapasztalatok szerint kedvező lépés volt a kisebb utaztatókkal való szerződéskötés -- vélik a Malévnél.
Hasonló tapasztalatokról számolt be a Travel Service magyarországi irodavezetője, Szabó Attila is. A cég az idén hét nagy, illetve közepes kiutaztatóirodával szerződött, amelyek eddig pontosan tartották a szerződésben meghatározott fizetési határidőket. A Travel Service-nél nem számítanak arra, hogy az előre leszerződött charterláncokat le kellene rövidíteni. Szabó Attila becslése szerint -- bár még pontos adatok nem állnak rendelkezésre -- az idei nyári szezon nullszaldós, esetleg szerény mértékben nyereséges lesz a cégnél.
A légitársaságok időközben megkezdték a felkészülést a téli szerzonra. A Malév várhatóan Dél-Afrikába, Egyiptomba és Bangkokba indít chartergépeket, s további úti célokról is tárgyalnak. E járatok legkorábban decemberben indulnak. A Travel Service három utaztatócéggel már megkötötte a téli járatokról szóló szerződést. Ezek szerint gépeik elsősorban a Távol-Keletre repülnek majd. Emellett szó van kenyai és dél-afrikai charterekről is, ám ezekről még nem írtak alá szerződést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.