Jelentősen megváltozott a kiutaztatópiac egy szelete: míg az év elején még négy nagyobb charterutaztató versengett a kiutaztató irodákért, számuk időközben kettőre apadt. A Malév charterosztálya mellett a tavaly piacra lépett Pannon Air után megjelent a cseh anyavállalatot maga mögött tudó Travel Service, illetve a korábban csak teherszállítást végző Atlant Hungary.
Talán a legnehezebb helyzetben a Pannon Air volt, amelynek neve tavaly úgy vált ismertté, hogy a csődbe ment HTC Utazásszervező Kft.-vel szerződött, s utóbbi anyagi helyzetének romlása éreztette hatását a Pannon Airlines tevékenységében is. E bemutatkozás után az idén az utazási irodák bizalmatlanok voltak, így a kiutaztatópiacból a Pannon Airlines nem részesedett.
Jobban indult az Atlant Hungary, amely a teherszállítás folytán stabil anyagi helyzetben tudhatta magát. Volt is néhány szerződő partnere, s megkezdte a személyszállítást, ám a nyár folyamán mégis úgy döntött, kivonul e piacról.
A nyár végére a Malév charterosztálya és a Travel Service maradt "talpon". Az előbbi közelmúltban kinevezett osztályvezetője, Laczkó-Bérdy Ildikó elmondta, várható, hogy e tevékenységük nyereséges lesz az idén. Ugyanis jó szezont zártak, az utazási irodák pontosan fizettek, így elmaradás nincs. Egy-két járatlemondásra számítanak még szeptemberben vagy októberben, mivel az utaztatóknak kifizetődőbb a járatösszevonás. Az idei tapasztalatok szerint kedvező lépés volt a kisebb utaztatókkal való szerződéskötés -- vélik a Malévnél.
Hasonló tapasztalatokról számolt be a Travel Service magyarországi irodavezetője, Szabó Attila is. A cég az idén hét nagy, illetve közepes kiutaztatóirodával szerződött, amelyek eddig pontosan tartották a szerződésben meghatározott fizetési határidőket. A Travel Service-nél nem számítanak arra, hogy az előre leszerződött charterláncokat le kellene rövidíteni. Szabó Attila becslése szerint -- bár még pontos adatok nem állnak rendelkezésre -- az idei nyári szezon nullszaldós, esetleg szerény mértékben nyereséges lesz a cégnél.
A légitársaságok időközben megkezdték a felkészülést a téli szerzonra. A Malév várhatóan Dél-Afrikába, Egyiptomba és Bangkokba indít chartergépeket, s további úti célokról is tárgyalnak. E járatok legkorábban decemberben indulnak. A Travel Service három utaztatócéggel már megkötötte a téli járatokról szóló szerződést. Ezek szerint gépeik elsősorban a Távol-Keletre repülnek majd. Emellett szó van kenyai és dél-afrikai charterekről is, ám ezekről még nem írtak alá szerződést.