BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Most jön a légi háttéripar feketelevese

Egyelőre vegyesen reagálnak a légitársaságok mélyrepülésére a légi közlekedés háttériparában működő cégek. Az Airbus még tartja idei terveit, a Honeywell azonban újabb elbocsátást jelentett be. Közben a német Lufthansa általános jegyáremelésre ösztönzi a szakmát, az Alitalia pedig több ezer emberétől készül megválni.

Az Airbus Industrie egyelőre nem készül jelentősebb elbocsátásra. John Leahy, a cég pénzügyi igazgatója a Reuters Televisionban közölte: nem igazolódik be, amit a vetélytárs Boeing Co. mondott, miszerint az európai repülőgépgyártónak is több ezer embert kell utcára tennie. Előzőleg az amerikai óriáscég bejelentette, hogy alkalmazottainak egyharmadától, 30 ezer embertől válik meg.
A Boeing elnök-vezérigazgatója szerint vállalata nyereséges marad, dacára forgalma nagy csökkenésének a légitársaságok visszamondott rendelései miatt. Phil Condit közölte: a vállalat profitál abból, hogy a terrorizmus elleni harc a hadi kiadások növelésével jár. A múlt évben már csökkent a Boeing tiszta nyeresége, az 1999. évi 2,3 milliárd dollárról 2,128 milliárdra.
Leahy szerint azért van nagyobb mozgásterük, mert még nem vették fel azt a pluszmunkaerőt, amit az eredetileg tervezett termelésbővítéshez szántak. Korábban évi 300-320 darabról 400-450-re növelték a repülőgép-gyártási előirányzatot. A vezető most úgy látja, hogy az idei végső szám 320--330 között lesz.
A légi közlekedés háttériparában működő amerikai Honeywell International viszont bejelentette, hogy még az idén további négyezer állást megszüntet a korábban előre jelzett 12 ezren felül. A teljes leépítés a munkaerő 13 százalékát teszi ki -- közölte szóvivője.
A vállalat a harmadik negyedévre 900 millió és 1 milliárd dollár közötti összeget számol el egyszeri teherként a munkahelyek megszüntetésének és telephelyek bezárásának költsége miatt. Egy héttel az amerikai terrortámadások után jelentette be a 12 ezer állás megszüntetését. A vállalat világszerte bezár 51 gyártóhelyet is -- mondta Lawrence Bossidy vezérigazgató egy elemzői értekezleten New Yorkban.
A Honeywellt már eléggé megrázta a General Electrickel tervezett egyesülés meghiúsulása is -- az EU versenyfelügyelete elutasította az egyesülést --, és most nagyon érzi a légitársaságok keresletének visszaesését is -- mondta a vezérigazgató. Ám reméli, hogy a polgári légi közlekedéssel kapcsolatos bevételkiesésért kárpótolni fogják a céget a nagyobb katonai megrendelések.
Elemzők szerint a légi közlekedés háttériparában csak ezután jön a feketeleves. Előbb-utóbb az Airbus is kénytelen lesz mérsékelni mostani, 44 ezres létszámát.
A Rolls-Royce-ot is érzékenyen érinti a mélyrepülésben lévő légi közlekedés, noha vezetői egyelőre elutasítják ezt a vélekedést. A cégcsoport napokban kiadott közleménye szerint az összes bevétel 54 százaléka származik a légitársaságok gépeihez szállított repülőgépmotorok gyártásából. A társaság egyébként már tavaly augusztusban költségcsökkentési programba fogott, továbbá szélesítette azon partnervállalatok körét, amelyekkel megoszthatja a kockázatokat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.