A Mahart üzleti terve szerint a hajójavító üzem egyelőre a holding közvetlen irányítása alatt marad, s -- szemben a folyamhajózással -- nem gazdálkodik önállóan, ami viszont középtávon mégiscsak cél lenne a társaság budapesti hajójavító üzemének igazgatója szerint. Gál András közölte, vannak olyan piaci jelek, amelyek jó alapot adnának az önálló életkezdéshez.
Most mindenesetre létszámcsökkentést hajtanak végre, a tulajdonos ÁPV Rt. elvárásainak megfelelően. A privatizációs szervezet 35 főben határozta meg a maximális létszámot, ezért nyolcvan alkalmazottól október közepén megválnak. Ám az érintett dolgozók -- önálló társaságokat alapítva -- alvállalkozóként továbbra is a hajójavítónak dolgozhatnak.
A korábban már "kiszervezett" csőszerelőkhöz hasonlóan most a hajószerkezet-lakatosok, a motorszerelők, az asztalosok állhatnak a saját lábukra. Így persze a Mahart elveszíthet speciális ismeretekkel bíró, nehezen pótolható szakembereket -. ismerte el Gál András.
Az érintett alkalmazottakat az előírásoknak megfelelően, végkielégítéssel bocsátja el, az épületeket, eszközöket pedig az induláskor kedvezményes bérleti díjjal bocsátja rendelkezésükre a társaság. A géplakatosok nem vállalták az önállósulást, de ők még beleférnek a 35 fős keretbe.
A hajójavító eddig cégen belül önköltségi áron dolgozott, de mivel a folyamhajózás önelszámoló egységgé vált, folyamatosan áttér a piaci árakra.
Az üzem működését egyrészt a hajópark szükségszerű selejtezése biztosíthatja. A vontatóhajók helyett egyre inkább önjáró, vagy tolóhajókra van szükség a Dunán, újak építése helyett azonban egyelőre a meglévő flotta átépítésével igyekszik a váltást megoldani a Mahart. De arra is készül, hogy a jövő tavasztól svéd megrendelésre egy 100 méternél hosszabb szállodahajó építésébe fog. Ehhez be kell fejeződnie a sólyatér (javítótér) mintegy 70 millió forintos felújításának. Az 1,5--2,2 millió euróból készülő hajó építése legalább másfél évig tart majd. Az üzem egy holland jachtgyárral is tárgyal, ennek első lépésben hajótesteket építene alvállalkozóként, várhatóan a jövő tavasztól.
Mindezek alapján Gál András szerint nyilvánvaló, hogy Budapesten életképes egy hajójavító üzem, hiszen a 100 tonna feletti kategóriában a Duna magyarországi szakaszán nincs más lehetőség. Egyedül a szlovákiai, komáromi üzem jelent konkurenciát, de ezek léte -- véli az igazgató -- bizonytalan. Szakmai körökből származó értesüléseink szerint ezeket éppen a Mahart hajójavító üzeme kapacitásgondjai tartják életben. Hiszen a népszigeti üzemben egyszerre legfeljebb két hajót tudnak kiemelni, így egy javításra szoruló harmadikat (a 100 tonna feletti mérettartományban) Komáromba kell vinni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.