BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kisebb ütemben nő a Malév vesztesége

A megkezdett átalakítási programnak tudható be, hogy lassult a Malév veszteségének növekedési üteme -- mondta lapunknak a légitársaság szóvivője. Az ÁPV Rt. tegnapi bejelentése szerint az első fél évben csaknem 8 milliárd forintos volt a veszteség. A vagyonkezelő karcsúsítást sürgetett, de bizalmáról biztosította a társaság vezetését.

Faragó Csaba, az ÁPV Rt. elnök-vezérigazgatója szerdán, az Országgyűlés költségvetési bizottságának ülésén azt közölte, hogy a légitársaság első féléves vesztesége 1,3 milliárd forinttal nagyobb a tervezettnél, de ennek jelentős része az első négy hónapban termelődött. Az idei hathavi mínusz 3 milliárd forinttal haladta meg az egy évvel korábbit. Megerősítette azonban: a jelenlegi menedzsment garanciát jelent arra, hogy a légitársaság talpra álljon. Bejelentette, hogy a korábban kötött lízingszerződéseket átvizsgálják, és a Malév számára hátrányos megegyezéseket meg kívánják szüntetni.
Faragó beszámolójából kiderült, hogy az ÁPV Rt. szerint a légitársaság stratégiai átalakításához szükség van a vállalat karcsúsítására is, vagyis a vagyonkezelő a 4300-as létszám csökkentését szorgalmazza, de a döntést meghagyja a Malév igazgatóságának.
Danks Emese szóvivő lapunknak azt mondta: a tavasszal beindult átalakítási program jól halad, részben ennek köszönhető, hogy az európai átlagnál magasabb férőhely-kihasználtságot értek el júliusban és augusztusban (67,8, illetve 71,4 százalékot).
A terrortámadások miatt kétmilliárd forintos bevételkiesés fenyegeti a céget, amely az első fél évben 50,5 milliárd forintos forgalmat ért el. A társaság októbertől átszervezi járatait, csökkenti a járatsűrűséget és várhatóan még az idén végrehajtja az eredetileg csak jövőre tervezett 600 fős elbocsátást.
Az állami szerepvállalás az Európai Unió bizottságának tegnapi határozatában is főszerepet kapott. Eszerint az EU engedélyezi, hogy az Amerika elleni terrortámadások miatt nehéz helyzetbe került légitársaságok bizonyos mértékű állami támogatásban részesüljenek. A bizottság jóváhagyta az egységes európai légtér kialakítását célzó javaslatokat is: 2004. december 31. után nemcsak a földön, az égen is szabadon "kószálhatunk".
A tagországok kormányai arra kaptak felhatalmazást, hogy az év végéig átvállalják a biztosítások megnövekedett költségeit, finanszírozzák a biztonsági beruházásokat és kárpótolják a cégeket azokért a veszteségekért, amelyek a terrortámadást követően az USA légterének négy napig tartó lezárásából keletkeztek.
De Palacio szerint az európai légitársaságok jegyeladásai 10-30 százalékkal csökkentek a terrortámadás óta. Az európai légitársaságok szövetsége (AEA) arról számolt be, hogy tagvállalatainak 2,5 milliárd eurós veszteséget kellett elkönyvelniük, 100 ezer munkahelyet kell megszüntetniük és 100 repülőgépet leállítaniuk. Ezért az európaiaknak, hogy versenyképességüket megőrizhessék, az amerikai légitársaságokéhoz hasonló támogatásban kellene részesülniük.
Az AUA osztrák légitársaság 2002 végéig mintegy 800 munkahelyet számol fel, ez a jelenlegi 7700 foglalkoztatottnak mintegy tíz százalékát érinti. Napi 2,5 millió eurós veszteséggel működik és 6500 alkalmazottjából akár 2500-at is kénytelen lesz szélnek ereszteni az Aer Lingus ír nemzeti légitársaság, csak félgőzzel működik a csődhelyzetben lévő Swissair. S akkor még nem beszéltünk a kelet-európai társaságokról, amelyek közül legutóbb a lengyel LOT jelezte: az állam feltőkésíti a céget, hogy végre tudják hajtani az elengedhetetlen átalakítást. (MN, KK)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.