BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Most a Swissair-leányokon a sor

A svájci kormány ma estig adott határidőt a kantonoknak és a nagybankoknak, hogy döntsenek, miként húzzák ki a csávából a csődben lévő Swissair ugyancsak pénzzavarba került leányvállalatait. Ellenkező esetben még azt a támogatást is megvonja a nemzeti légitársaságtól, amit korábban kilátásba helyezett számára. A Swissairrel együtt "repül" a Sabena és a LOT is.

Peter Siegenthaler svájci pénzügyminiszter kifejtette, hogy a Swissair-leányok megmentése nélkül veszélybe kerülhet a nemzeti légi közlekedés megmentésére kilátásba helyezett 2,5 milliárd dolláros csomag is -- számol be a Reuters.
Mint ismeretes, a karbantartást ellátó SR Technics, a földi utaskezelést végző Swissport és a jegyrendelési rendszerekkel foglalkozó Atraxis informatikai leányvállalat súlyos likviditási gondokkal küzd. A repülés földi infrastruktúráját biztosító cégek összeomlása újra földre kényszerítheti a társaság gépeit, s ez a Swissair-járatok zömének a Crossair leányvállalat általi átvételéről és az új svájci nemzeti légitársaságról szőtt tervek végét jelentheti. A három leányvállalat csődjével 30 ezer munkahely is elveszne. A cégek szeretnék, ha őket is a szárnya alá venné a kormány, ám erre a kincstár nem hajlandó. A svájci kormány a repülést kiszolgáló alvállalatok finanszírozását Zürich városra, illetve a kantonokra és a nagybankokra akarja hagyni, de ezek is húzódoznak a feladattól.
A Swissair csődje nem hagyta érintetlenül két stratégiai szövetségesét, a belga Sabenát és a lengyel LOT-ot sem. A Sabena iránt igencsak megcsappant a bizalom azután, hogy a belga légitársaság nemrégiben csődvédelmet kért. A jegyrendelések csökkenése miatt a cég jelentősen ritkítja kanadai és USA-beli járatait, sőt megszünteti bizonyos útjait Észak-Afrikába. A költségkímélés céljából csak azokat a járatokat tartja meg, amelyek iránt nagy az érdeklődés.
A krónikusan veszteséges belga légitársaság október 5-e óta csődvédelem alatt áll, miután az amerikai merényletek végképp aláásták egyébként is ingatag helyzetét. A bajt tetézte, hogy a cég nem kapta meg fő stratégiai részvényesétől, az ugyancsak csődhelyzetben lévő Swissairtől a korábban megígért, 136 millió eurós feltőkésítési csomagot.
Átmenetileg fellélegezhet viszont a lengyel légitársaság. Mint az MTI beszámol róla, a kormány kedden november 30-áig meghosszabbította az egy hónappal ezelőtt a légitársaságnak adott 1 milliárd dollár értékű biztosítási garanciát. Marek Pol miniszterelnök-helyettes szerint a kormány olyan törvénytervezetet fogadott el, amely lehetővé teszi a garancia kiterjesztését a jövő év június 30-áig tartó időszakra. Az egy hónappal ezelőtti kormánydöntést a szeptember 11-i amerikai terrortámadások után kialakult helyzet tette szükségessé: a LOT viszontbiztosítói bejelentették ugyanis, hogy nem vállalják a felelősséget a háborús és terrorakciókkal kapcsolatos kockázatokért.
A terrortámadások után a LOT kivételesen nehéz helyzetbe került. A jegyek iránti kereslet -- más légitársaságokhoz hasonlóan -- meredeken visszaesett, ám ezt tetézte a LOT stratégiai befektetője, a svájci Swissair csődje. A Swissair a közeljövőben minden bizonnyal kénytelen lesz túladni 37,6 százalékos LOT-részvénycsomagján.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.