Átszervez és leépít a düsseldorfi Henkel
Az esztendő első három negyedévében 10,7 százalékkal, 216 millióra csökkent a Henkel adózás előtti nyeresége, s árbevétele is elmaradt kissé a várakozásoktól: 2,3 százalékkal, 3,33 milliárd euróra nőtt. Az év egészében a működési nyereség 5-7 százalékkal lesz kevesebb a tavalyinál, míg korábban arra számítottak, hogy az idei profit a tavalyival azonos szinten lesz, vagy csak egészen kicsit megy az alá -- idézi a német háztartás-vegyipari cég közleményét a Reuters. Az átszervezéstől azt várja a 60,4 ezer fős Henkel, hogy éves költsége mintegy 130 millió euróval csökken. Ulrich Lehner vezérigazgató szerint az átszervezés révén a Henkel a továbbiakban is biztos alapokon állhat a nemzetközi versenyben.
A gyengébb eredmények egyebek mellett az új körülményekkel magyarázhatók, a vártnál többe kerül a társaságnak a nagyszabású átszervezés: 300 millió euróba a korábban bejelentett 80 millión felül. Ráadásul 100 millió euróval kevesebbért, 2,5 milliárdért adják el a konszern vegyipari alapanyagokat és intermediereket gyártó leányvállalatát, a Cognist is. A cég eladásáról szeptember 13-án állapodtak meg a Schroder Ventures és a Goldman Sachs Capital Partners befektetői csoporttal azzal a kitétellel, hogy a befektetők november 11-ig módosíthatnak ajánlatukon. A Cognis eladása után a Henkel alaptevékenységére -- a háztartásvegyiparra, illetve a kozmetikumok gyártására -- összpontosíthatja figyelmét, hárommilliárdról kétmilliárdra csökkenti adósságát, s a fennmaradó összeget, 2,5 milliárdot akvizícióra tervezi fordítani.
A magyarországi céget nem érinti az anyavállalatnál elhatározott létszámleépítés -- tájékoztatta a Világgazdaságot a Henkel Magyarország Kft. elnök-igazgatója. Fekete István elmondta, hogy a régió Henkel-cégeit összefogó, Bécsből irányított Henkel Central Eastern Europe (HCEE) a német konszern "mintagyereke", a Henkelen belül ez a térség szolgáltatja a legjobb növekedési mutatókat.
A magyarországi vállalat a HCEE 15 országban működő 24 társasága között is kiemelkedő jelentőségű, évek óta a legjobb teljesítményt nyújtó cégek között ismerik el, megelőzve a cégcsoport osztrák és lengyel leányvállalatait is. Az év első kilenc hónapjában 15 százalékkal nőtt a kft. árbevétele az egy évvel korábbiról, közben lassult az infláció növekedési üteme és erősödött a forint. Fekete István elnök-igazgató szerint a nemzetközi árupiacokon tapasztalt visszaesés ellenére az év egészében tartható a 15 százalékos növekedési ütem.
A társaság 35,3 milliárd forint árbevételt ért el a fenti időszakban Magyarországon -- a tavalyi év egészében 40 milliárdnyi volt a forgalom --, s az októberi forgalom további bővülést mutat. A cég növekedési dinamikája némileg lassult ugyan a megelőző év azonos időszakához képest, az értékesítés azonban a nemzetközi árupiacoknak a hazai keresletre is kiható visszesése ellenére továbbra is növekszik. A 2001. gazdasági év a Henkel számára előreláthatóan az ötödik esztendő lesz, amelyben rekordárbevétellel zárja a mérleget.
A forgalom bővülése továbbra is az exportnak tulajdonítható: a Henkel Magyarország termelőüzemeiben előállított mosó- és tisztítószerek, illetve ragasztástechnikai termékek kivitele 13,5 milliárd forint volt a szóban forgó időszakban, ez 50 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
Ugyanakkor egyértelműen nőtt a belföldi fogyasztás, bár a kiskereskedelemben tapasztalt 5,3 százaléknál kisebb mértékben, 1-3 százalékkal, az egyes termékcsoportoktól függően. Így a belföldi értékesítés árbevétele 22 milliárd forintot tett ki 2001 első három negyedévében.


