BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az utód-légitársaságoké a terep

Már működik a Delta Air Transport, a csődbe ment belga Sabena légitársaság utóda, s a svájci Swissair-utód, a Crossair megkapta a megerősödéshez szükséges pénzt. A Japánban megszűnőben lévő Japan Air System jövő szeptemberben holdingot hoz létre a legnagyobbnak számító Japan Air Lines (JAL) céggel.

Teljes sebességre kapcsolt a csődbe ment Sabena belga légitársaság utóda, a Delta Air Transport (DAT), amit várhatóan Air Belgium névre keresztelnek. Mintegy harminc európai városba indultak a cég járatai, és keddtől már a légitársaság irodáiban, illetve a jegyeket forgalmazó utazási irodákban is újra lehet jegyet váltani. Az egykori Sabena alkalmazottai közül ötezren nem kaptak állásajánlatot az utódtól, ezért további tiltakozó akciókat terveznek.
Az előnyugdíjazások, a végkielégítések, a jövedelempótló szociális juttatások a költségvetésnek és a különböző állami alapoknak összesen mintegy 15 milliárd frankba (95 milliárd forint) kerülnek, vagyis kétszer annyiba, mint amennyit a nagyvállalatok és a pénzintézetek összeadtak az utód-légitársaság elindításához.
Rendeződni látszik a helyzet Svájcban is, ott a Swissair-utód Crossair megkapta a megerősödéshez szükséges pénzt. A beruházók aláírták azt a dokumentumot, amelyben 2,21 milliárd svájci frank összeadására kötelezték el magukat, fenntartásokkal további 378 milliót ígértek, és kilátásba helyeztek 80 milliót.
A Swissair-utód mégsem lehet nyugodt, mert a belga kormány bírósági eljárásra készül a Swissair ellen. A kabinet szerint a svájci tulajdonos veszni hagyta a Sabenát, holott 1995-ben, amikor hozzá került a cég 49,5 százaléka, fejlesztéseket ígért.
Japánban is megszűnőben van egy légitársaság, a bevétel alapján jelenleg harmadik Japan Air System (JAS). A vállalat ugyanis jövő szeptemberben holdingot hoz létre a legnagyobbnak számító Japan Air Lines céggel. Az új holding a világ hatodik legerősebb légifuvarozója lehet, egyúttal párbajra hívja az All Nippon Airwayst (ANA), a bevétel szerint a második helyi légitársaságot is. Az új cég a japán piac felét akarja megszerezni. A szigetországi légipiacot rendkívül súlyosan érinti az elmúlt egy-két évben tapasztalható visszaesés, a szeptemberi amerikai terrorakciók után pedig nyilvánvalóvá vált, hogy több cég eltűnik a piacról.
A magánkézben lévő Lufthansa Brüsszelben tiltakozott amiatt, hogy állami segélyt kaphasson az LTU német chartervállalat az észak-rajna-vesztfáliai tartománytól. Az LTU csődközelbe került, miután többségi tulajdonosa, a Swissair maga is csődbe ment. A Lufhansa igazgatótanácsának egyik tagja a napokban Budapesten is jelezte: a Sabena és az Alitalia esetében is hasonlóan tiltakoztak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.