Azt mondják a hozzáértők, hogy a gazdaság lassulása idején a jómódú emberek több luxust engednek meg maguknak, hogy jobb kedvre derüljenek: van, aki csak vesz egy jobb órát, vagy egy jobb ruhát, míg mások egy Ferrarival "vigasztalódnak". Ez így is volt az idén szeptember 11-ig, amíg a luxuscégek -- a Guccitól kezdve a Bulgarin, az Armanin, az LVMH-n át a Pradáig -- rendre győzelmi jelentéseket adtak. Az Amerika elleni terrortámadás azonban gyökeres fordulatot hozott: rengeteg lett a bizonytalanság, ami miatt még a tehetősebb emberek is ülnek a pénzükön, s csak a legszükségesebbre költenek.
Legutóbb az exkluzív ékszereiről ismert New York-i Tiffany jelezte, harmadik negyedévi nyeresége 34 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól, s ez a tendencia várhatóan folytatódik a jövő esztendő elején is. Ezért aztán a társaság még a karácsonyi időszakban sem számít az üzlet komolyabb fellendülésére, mint ahogy a 40 milliárd dollárra tehető ékszerpiac egésze is az Öböl-háború óta eltelt tíz esztendő legrosszabb karácsonyára készül.
Két hónapon belül már a harmadik profitfigyelmeztetést adta a napokban az LVMH is, a világ legnagyobb luxuscikk-forgalmazójának árbevétele öt százalékkal esett vissza októberben, míg az év egészében 10-15 százalékkal fog csökkenni a társaság működési nyeresége az egy évvel korábbihoz képest. Az egyebek mellett a Louis Vuitton, a Dior, a Givenchy, a Kenzo vagy a Cartier márkákat forgalmazó cég egyértelműen a szeptember 11-i terrortámadással magyarázza gyengébb eredményeit. A vállalat világszerte megtalálható 14 ezer üzletéből közel ezer esik a turisták útjába -- ebből nagyjából 300 az USA-ban, s csupán Manhattanben 26 --, de ha az emberek nem utaznak, akkor nem is vásárolnak.
Ugyanez vonatkozik a világhírű ír kerámiagyárra, a Waterford Wedgewoodra is, ahol a kereslet visszaesése miatt nagyszabású átalakítást kell végrehajtani, s legalább 1400 dolgozótól meg kell válni. Az exkluzív kerámiatermékeket a világ szinte valamennyi nagy városában, illetve repülőterén meg lehet találni, az utóbbi hónapokban azonban 15 százalékkal csökkent a forgalom.
Hasonló fejleményekről számolt be a svájci Richemont luxuscég is, amely olyan ismert márkák birtokosa, mint a Cartier, a Van Cleef & Arpels, a Montblanc és a Dunhill. A vállalat komoly csökkenésre számít idei üzleti évének második felében, miután már az első fél évben is 21 százalékkal esett a működési nyereség.
Egyelőre tartja magát a Gucci, amely a luxuskategóriában az LVMH és a Richemont után következik. Az olasz divatház feje úgy látja, hogy az idén meg tudják valósítani -- egyébként egyszer már lefelé módosított -- célkitűzéseiket. A főbb versenytársakkal ellentétben a Gucci több profitot vár az idén: Amerikában valóban nem megy jól az üzlet, Ázsiában azonban igen, s épp a napokban nyitottak boltot Moszkvában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.