BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bajban a Gucci, a Tiffany és az LVMH

A válság elérte a luxusipart is. A márkás termékeket értékesítő cégek sorra módosítják előrejelzéseiket: van, ahol ténylegesen csökken a profit, van, ahol csak a növekedési ütem lassul. Egy azonban tény: a luxuscikkek iránti kereslet zuhan, s ez a Wal-Marthoz hasonló olcsó áruházak malmára hajtja a vizet. Az igazán gazdagok azonban fütyülnek az egészre: a világ leghíresebb francia jachtgyártója például tömve van megrendelésekkel.

Azt mondják a hozzáértők, hogy a gazdaság lassulása idején a jómódú emberek több luxust engednek meg maguknak, hogy jobb kedvre derüljenek: van, aki csak vesz egy jobb órát, vagy egy jobb ruhát, míg mások egy Ferrarival "vigasztalódnak". Ez így is volt az idén szeptember 11-ig, amíg a luxuscégek -- a Guccitól kezdve a Bulgarin, az Armanin, az LVMH-n át a Pradáig -- rendre győzelmi jelentéseket adtak. Az Amerika elleni terrortámadás azonban gyökeres fordulatot hozott: rengeteg lett a bizonytalanság, ami miatt még a tehetősebb emberek is ülnek a pénzükön, s csak a legszükségesebbre költenek.
Legutóbb az exkluzív ékszereiről ismert New York-i Tiffany jelezte, harmadik negyedévi nyeresége 34 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól, s ez a tendencia várhatóan folytatódik a jövő esztendő elején is. Ezért aztán a társaság még a karácsonyi időszakban sem számít az üzlet komolyabb fellendülésére, mint ahogy a 40 milliárd dollárra tehető ékszerpiac egésze is az Öböl-háború óta eltelt tíz esztendő legrosszabb karácsonyára készül.
Két hónapon belül már a harmadik profitfigyelmeztetést adta a napokban az LVMH is, a világ legnagyobb luxuscikk-forgalmazójának árbevétele öt százalékkal esett vissza októberben, míg az év egészében 10-15 százalékkal fog csökkenni a társaság működési nyeresége az egy évvel korábbihoz képest. Az egyebek mellett a Louis Vuitton, a Dior, a Givenchy, a Kenzo vagy a Cartier márkákat forgalmazó cég egyértelműen a szeptember 11-i terrortámadással magyarázza gyengébb eredményeit. A vállalat világszerte megtalálható 14 ezer üzletéből közel ezer esik a turisták útjába -- ebből nagyjából 300 az USA-ban, s csupán Manhattanben 26 --, de ha az emberek nem utaznak, akkor nem is vásárolnak.
Ugyanez vonatkozik a világhírű ír kerámiagyárra, a Waterford Wedgewoodra is, ahol a kereslet visszaesése miatt nagyszabású átalakítást kell végrehajtani, s legalább 1400 dolgozótól meg kell válni. Az exkluzív kerámiatermékeket a világ szinte valamennyi nagy városában, illetve repülőterén meg lehet találni, az utóbbi hónapokban azonban 15 százalékkal csökkent a forgalom.
Hasonló fejleményekről számolt be a svájci Richemont luxuscég is, amely olyan ismert márkák birtokosa, mint a Cartier, a Van Cleef & Arpels, a Montblanc és a Dunhill. A vállalat komoly csökkenésre számít idei üzleti évének második felében, miután már az első fél évben is 21 százalékkal esett a működési nyereség.
Egyelőre tartja magát a Gucci, amely a luxuskategóriában az LVMH és a Richemont után következik. Az olasz divatház feje úgy látja, hogy az idén meg tudják valósítani -- egyébként egyszer már lefelé módosított -- célkitűzéseiket. A főbb versenytársakkal ellentétben a Gucci több profitot vár az idén: Amerikában valóban nem megy jól az üzlet, Ázsiában azonban igen, s épp a napokban nyitottak boltot Moszkvában.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.