BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Húszmilliárdos MVM-veszteség

Az MVM Rt. jövőre 20 milliárd forint körüli veszteségre számíthat, amennyiben 2002-ben is az infláció alatti villamosenergiaár-emelés történik. Szakértői becslések szerint a nagykereskedőnél a második éve képződő veszteség megszüntetéséhez 9-10 százalékos tarifaemelés volna szükséges. Az ipari nagyfogyasztók árai a piacnyitás, illetve az 50 százalékos importliberalizációs korlát megszüntetése után kerülhetnek teljesen a helyükre.

Magyarországon nincs keresztfinanszírozás a különböző villamosenergia-fogyasztói csoportok között, az ipari nagyfogyasztók árai azonban a nyugati versenytársak energiaáraihoz képest valóban magasabbak, miután a magyar erőművi árak is magasabbak a kontinensen jellemzőnél -- hangsúlyozta Varró László, a Magyar Energia Hivatal (MEH) vezető közgazdásza. Január 1-jétől az erőművi árak a korábbinál kisebb mértékben emelkednek majd, ami reálértéken csökkenést jelent, és ugyanígy változnak majd az áramszolgáltatók árrései is -- tette hozzá.
Ágazati szakértők arra számítanak, hogy amennyiben a becsült inflációnál kisebb mértékű áremelés történik, úgy az MVM Rt. 2002-ben 20 milliárd forint körüli veszteségre számíthat, szemben az idei 32 milliárd forinttal. A nagykereskedői veszteség felszámolásához, 9-11 százalék körüli drágulás volna szükséges. Áremelési nyomás a rendszerben csak ezen a ponton jelentkezik. A döntés az árhatósági jogkört gyakorló gazdasági miniszter kezében van, aki várhatóan ezen a héten dönt a január 1-jétől érvényes, villamosenergia-árakról.
A magas erőművi árakat részben a hosszú távú szerződések indokolják, részben az erőműpark műszaki állapota. A térség országaihoz képest ugyanakkor lényegesen nagyobb a szénhidrogén-tüzelésű blokkok aránya is, hiszen Lengyelországban jelentős mennyiségű szenes erőmű üzemel, Csehországban pedig a hazai szén mellett komoly súlyt képvisel az atomenergia. Olyan időszakban, amikor történelmileg igen magas az olajár, ez kedvezőtlenül befolyásolja a villamosenergia-rendszerben jellemző árviszonyokat. Mindezek mellett a többi tagjelölt országban alapvetően állami tulajdonban van az energiaszektor, vagyis nincs valódi profitkényszer.
A nagyfogyasztók árai a piacnyitást követően kerülhetnek ténylegesen a helyükre. Igaz, hogy a villamosenergia-törvény (vetv.) tervezete szerint kezdetben a feljogosított fogyasztók igényüknek legfeljebb csak felét importálhatnák, ez a korlátozás azonban -- Varró László szerint -- nem felel meg az uniós gyakorlatnak, ezért 2004-re várható csatlakozásunkkor ezt meg kell szüntetni.
Ugyancsak két év múlva megszűnnek az erőművi hatósági árak is, vagyis ad absurdum minden erőmű annyiért értékesíti a megtermelt áramot, amennyiért tudja. Ez a közüzemi szektorban működő erőművekre, így Paksra is érvényes. Ennek ellenére a MEH-ben nem számítanak arra, hogy Kaliforniához hasonlóan szabad rablás kezdődne. Ehhez azonban arra van szükség, hogy a paksi reaktorok folyamatosan teljes kapacitással üzemeljenek, és egyetlen piaci szereplő se kerüljön domináns helyzetbe az importkapacitásokat illetően.
A vetv. jelenlegi változata szerint az MVM Rt. tulajdonában lévő alaphálózathoz az MVM Rt. saját kereskedőcége ugyanolyan feltételekkel férhet hozzá, mint bármely más piaci szereplő -- mondta Varró László, elismerve, hogy a törvénytervezethez benyújtott száz-egynéhány módosító javaslat között akad számos olyan, amelyek elfogadása jelentősen megnehezítené, sőt lehetetlenné tenné a valódi piaci versenyt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.